Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Sunday, April 6, 2008

MUFTI PERLIS TEGUR TV3

Bashir Ishak Wed Apr 02, 08 10:55:56 am MYT
KANGAR, 2 April (Hrkh) - Dalam suasana negara sedang mengharungi kerencaman aliran politik dan pemikiran mutakhir ini, Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru media sama ada TV, internet atau akhbar supaya bersifat adil dalam menyiarkan sesuatu berita. -->-->
Dalam kenyataannya baru-baru ini, beliau mahu berita yang disampaikan itu benar walaupun mengenai pihak yang berbeza aliran.
"Jauhi unsur-unsur prasangka dan provokatif. Janganlah kita mengulas secara negatif setiap berita pihak yang kita tidak bersetuju dengannya," katanya dalam surat yang dihantar kepada stesen televisyen swasta, TV3.
Menurutnya lagi, Islam menuntut agar setiap insan bersifat adil dalam semua perkara.
"Kebencian, tidak puas hati dan permusuhan ke atas seseorang, atau sesuatu golongan tidaklah membolehkan kita membuat laporan yang tidak adil terhadap mereka.
"Firman Allah (maksudnya), Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan," jelasnya memetik Surah al-Maidah ayat 8.
Selain itu katanya lagi, rakyat yang matang akan membuat penilaian setelah mendapat maklumat yang sahih.
"Jika tidak, para penyiar akan menjadi sumber fasik yang membawa berita bohong, atau melaga-lagakan antara manusia.
"Sifat amanah dan telus dalam penyiaran berita adalah dituntut oleh agama dan menjadikan penyiarnya itu lebih berwibawa, dihormati dan mendapat kepercayaan umum," katanya lagi.
Kenyataan rasmi beliau yang bertarikh 27 Mac 2008 itu bertajuk "Keperluan Berita Yang Sahih Lagi Bersih Dari Sebarang Provokasi" dialamatkan kepada Penerbit Buletin Utama TV3. - mns

p/s Saya sebenarnya bersetuju dengan pendapat Mufti Perlis, siapa pun kita, di mana pun kita berpihak. Walau kita bukan daripada orang-orang politik sekalipun. Sifat suka melaga-laga adalah haram disisi Islam. Bahkan bagi saya, sebagai seorang manusia, saya selalu mengingatkan diri saya supaya jangan memberi komen yang keterlaluan serta menyakitkan hati, mengata atau melaga-lagakan mana-mana individu atau penulis lain. Saya tahu sikap fasik itu akan menjahanamkan saya satu masa nanti kalau saya tidak berhati-hati.

0 comments: