Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, April 2, 2008

KES SUFIAH DAN PARTI AKP

Ada dua isu yang cukup menarik perhatian dalam hidup saya beberapa hari ini. Isu Sufiah dan juga isu Parti AKP Turki yang mahu diharamkan oleh Mahkamah Perlembagaan Turki

KES SUFIAH

Beberapa tahun yang lalu ketika kes Sufiah yang memasuki Oxford di dalam usia 13 tahun dan menjadi isu hangat di dalam surat khabar. Saya pernah memberitahu rakan-rakan saya yang saya cukup bersimpati dengan Sufiah.
“Saya takut dan bimbang, gadis ini tidak akan berjaya menjadi manusia yang benar-benar berjaya. Saya bimbang hidupnya akan kecundang di tengah jalan…”
Saya bercakap begitu berdasarkan kefahaman saya sendiri. Gadis itu ditegah menonton telivisyen, berhubung dengan dunia luar dan belajar hanya di rumah. Bagi saya setiap manusia perlu menggunakan semua pancainderanya yang dikurniakan oleh ALLAH dengan sebaik-baiknya. Dia perlu mendengar, melihat, merasa dan kemudian menggerakkan kedua-dua otaknya untuk mendapat kesempurnaan dalam hidup. (Otak manusia terbahagi pada dua bahagian. Otak kanan(OKA) berfungsi dalam hal persamaan, khayalan, kreativitas, bentuk atau ruang, emosi, musik dan warna. Daya ingat otak kanan bersifat panjang (long term memory)
Otak kiri (OKI) berfungsi dalam hal perbedaan, angka, urutan, tulisan, bahasa, hitungan dan logika. Daya ingat otak kiri bersifat jangka pendek (short term memory).)
Dalam hal ini bagi saya Sufiah terlalu banyak menggunakan otak kiri. Sehingga membiarkan otak kanannya tidak digunakan dengan sempurna. Apabila otak kanan tidak digunakan dengan baik dan sempurna. Maka Otak kanannya akan terbiar dan emosinya jadi terganggu. Dan nyata teori saya walau tidak benar sepenuhnya namun menjadi kenyataan bagi kes Sufiah.
Saya teringat ketika saya kecil dahulu. Walau saya diberi tanggungjawab oleh ibu bapa saya sejak berusia 7 tahun, membantu mereka di kebun getah. Namun saya diberi peluang untuk membesar seperti anak-anak yang lain. Saya dibenarkan mempunyai binatang peliharaan sendiri, saya dibiarkan berenang di sungai dan meredah selut. Saya juga dapat merasai indahnya suasana hutan bahkan walau sesekali rotan menjamah tubuh saya kerana tingkah saya yang mungkin diluar kemaafkan ibu dan bapa saya. Saya rasa saya membesar dengan cara yang cukup normal dengan emosi yang stabil dan tidak pernah berdendam.
Dan apabila duduk, membaca mengenai Sufiah saya tahu..saya sebenarnya cukup beruntung kerana saya telah menggunakan kedua-dua OKI dan OKA saya dengan cukup sempurna sejak dari kecil lagi.


KES PARTI AKP

Kes isu Parti AKP Turki yang mahu diharamkan oleh Mahkamah Perlembagaan Turki sebenarnya tidak ada kena mengena dengan kerajaan Malaysia. Seharusnya memang tidak perlu saya hiraukan. Tetapi kerana saya hidup dan tinggal dengan seorang warga Turki. Setiap masa dan setiap minit saya terpaksa mendengar cerita suami yang begitu teruja dengan cerita begini. Bahkan budaya orang Turki yang suka bercakap dengan nada yang tinggi kadangkala agak menganggu saya apabila suami dan rakan-rakan berbincang di telefon. Mereka penyokong kuat Perdana Menteri sekarang dan juga Parti AKP termasuklah Presidennya. Mereka menjadi marah dengan Mahkamah Perlembagaan Turki. Suami bercakap dan berbincang dengan semua kawan-kawannya yang berada di Malaysia biarpun di Turki menggunakan net meeting dan telefon. Rumah dan pejabat seperti menjadi pejabat pasaran saham lagaknya. Apabila sudah tidak ada lagi teman-teman yang diajak berbincang mengenai perkara ini. Sayalah yang menjadi mangsanya. Bingit telinga saya mendengar kemarahan suami. Tetapi sebagai isteri terpaksalah saya berkongsi perasaan dengannya. Saya mendengar, cuba memahami dan sesekali memujuk menyuruh suami berdoa. Bersolat hajat. Moga-moga Parti AKP yang mahu menegakkan syiar Islam itu berjaya tegak terus-terusan dan tidak berkubur kerana rancangan jahat orang-orang tertentu.
Suami bersetuju tetapi tidak pula saya melihat dia melakukannya kerana beberapa hari ini, saya lihat suami cukup kepenatan. Apa tidaknya balik pun hingga ke pagi , berkumpul dengan kawan-kawan, berbincang mengenai politik terkini di Turki. Dan seperti biasa, saya juga mendapat tempiasnya. Dikejutkan dengan bunyi loceng pintu, pukul 3 pagi, kerana sifat suami yang tidak pernah suka membawa kunci rumah ke mana-mana.

0 comments: