Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Friday, May 2, 2008

YATIE JANGAN JADI TIN KOSONG!

Membaca berita Tan Sri Sm Nasimuddin meninggal hari ini, entah mengapa dada saya sebak. Bagi saya kematian beliau masih terlalu awal. Dalam usia cuma 53 tahun dan kalau mengikut perkiraan kepala saya yang dangkal ini, saya berharap beliau boleh hidup 20 atau 30 tahun lagi..
Beliau dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari adalah individu yang cukup saya ‘admire’. Memang ramai orang lain yang berjaya selain daripada mereka berdua. Tetapi kejayaan kedua-dua mereka yang jarang dicanangkan, benar-benar membuat saya teruja mahu mengetahui perkembangan mereka. Bahkan wajah ke dua-duanya amat jarang keluar di akhbar-akhbar. Berbanding dengan ahli-ahli perniagaan yang lain.
“Yatie..awak jangan jadi tong kosong. Bising sahaja tapi ilmu tak ada.”
Saya teringat ketika berada di dalam darjah enam seorang guru berbangsa cina menegur saya. Ketika itu kelas lukisan sedang dijalankan. Mungkin kerana saya suka bercakap dan bercerita di dalam kelas agaknya guru tersebut menegur. Walau saya bukanlah bagus sangat tetapi didalam kelas,paling teruk pun keputusan saya mendapat tempat ke 3.
“Orang yang banyak ilmu, selalu akan diam. Tak suka tonjol diri. Orang yang suka tonjol diri. Bercakap sana sini. Sama macam tin kosong…”
Kebetulan ketika itu ada satu tin kosong bekas serbuk pewarna untuk kelas lukisan. Guru saya mengambil tong tersebut dan menjatuhkan ke atas lantai. Berbunyilah tin tersebut. Kling klong..kling klong.
“Cuba saya jatuhkan tin ini..”
Dia mengambil tin yang masih penuh dengan serbuk pewarna. Blup..sahaja bunyinya tin tersebut mencecah lantai.
“Orang yang banyak ilmu tidak akan bercakap banyak. Tidak tunjukan diri dia selalu dekat surat khabar, dekat TV. Orang yang banyak ilmu dalam diam akan terus maju dan maju. Macam tin ini. Sebab dia penuh, dia tak banyak bunyi. Tin kosong tadi..sebab kosong, banyak bunyi. Awak kena percaya cakap saya. Awak akan berjaya kalau awak bukan tin kosong.”
Ketika itu pening juga kepala saya mahu memikirkan kata-kata guru saya itu. Yalah..ketika itu usia saya cuma 12 tahun. Susah mahu memahami perkara yang berat-berat. Namun bila meningkat dewasa. Saya mula percaya. Cakap cikgu lukisan saya itu betul. Tin kosong memang banyak bunyi!
Sebab itu apabila Azrina wakil Syarikat Buku Popular menghantar e-mail dan membuat komen pada saya, yang mengatakan saya terlalu low profile. Saya serta merta teringatkan cikgu lukisan saya.
“Orang yang banyak bunyi adalah macam tin kosong.”
Saya takut mahu menjadi tin kosong. Saya mahu menjadi seperti Tan Sri SM Nasimuddin dan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari yang dalam diam, tanpa banyak publisiti menjadi sebagai individu yang amat berjaya.

0 comments: