Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, May 8, 2008

CERITA PASAL MENJAHIT

Blouse Qaisara yang saya beli di Mother Care (pack of 3) dan saya jahit batu di dadanya untuk menambahkan serinya. Jadilahkan..jimatlah sedikit.


Sudah lama sungguh saya tidak menjahit. Saya tidaklah pandai menjahit, tetapi kalau setakat menjahit langsir atau sarung kusyen insya-ALLAH saya boleh melakukkannya. Saya masih ingat ketika kecil emak memang jaguh menjahit. Bahkan emak pandai menyulam serta mengait. Seingat saya ketika saya berusia 7 tahun emak pernah mengaitkan saya baju sejuk berwarna hijau yang saya pakai tidak kira waktu. Kesusahan menyebabkan saya bangga apabila mendapat baju baru, apatah lagi dijahit oleh emak sendiri.
Apa sahaja jenis baju emak pandai menjahitnya, gaun, baju maxi, baju butterflies (popular pada tahun 1970an), baju kurung. Semua emak tahu.
Masih segar diingatan, walaupun telah lama berlalu, pada bulan Syaaban 1977, saya melihat emak menjahit baju kurung untuk saya. Berwarna cokelat.
“Awal tahun ini emak menjahit..”
Saya tanya emak sambil duduk di sebelah emak yang sedang mengayuh mesin ‘singernya.
“Emak takut tak sempat nanti kamu nak pakai. Hari raya kamu kena pakai baju baru.”
Balas emak tenang. Mungkin kerana ramai anak perempuan, emak berasakan lebih jimat menjahit sendiri daripada mengupah orang lain. Sebab itu emak selalu berusaha belajar untuk menyenang dan mengembirakan kami.
“Lama lagi nak raya mak. Bulan puasa pun belum lagi..”
Saya berdiri di sebelah emak. Emak tidak menjawab. Nyata emak lebih tahu sebenarnya perjalanan hidup ini. Pada 14 ramadhan emak meninggal dunia kerana dilanggar sebuah bas kilang ketika mengayuh basikal mahu ke rumah kakaknya.
Kami adik beradik ketika itu berasa sungguh sedih dan terpukul dengan kematian emak. Tetapi seperti yang emak harapkan kami masih sempat berbaju baru bagi menyambut raya.
Pagi ini ketika saya menjahit batu di baju Qaisara saya teringatkan emak. Emak memang pandai menjahit, pandai memasak. Tetapi tidak seorang pun anak-anak emak yang mengikut jejak langkahnya?
Saya? Memang sudah lama tidak menjahit sejak kehadiran Qaisara apatah lagi bila dia sedang membesar sekarang ini. Setiap kali saya mahu menjahit, saya belum menekan mesin, dia sudah memulakan. Ketika saya mahu menjahit batu-batu dibaju saya. Batu-batu tersebut sudah dimasukkan ke dalam mulutnya. Dan sejak dia pandai mengira 1 sampai 10 saya akan berebut batu atau manik-manik dengannya. Sebab itu saya sudah malas mahu menjahit. Hantar ke kedai, bayar upahnya. Hati saya puas dan tidak payah bergaduh dengan Qaisara!

0 comments: