Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Sunday, May 4, 2008

MUFTI PERLIS VS FAIZAL TAHIR

Beberapa hari yang lepas ketika membaca berita mengenai Faizal Tahir yang tidak dibenarkan membuat persembahan di Perlis, saya berbual dengan kawan-kawan saya di internet.
“Apa punya mufti bercakap macam tu. Kalau mahu menegur Faizal. Buatlah teguran secara tertutup. Ini bukan sahaja menjatuhkan maruah Faizal tetapi keluarga dia. Bukan sahaja si Faizal tu ada anak, tetapi dia masih ada emak dan bapanya.”
Kawan saya Awek Cun memberikan pendapatnya. Saya mengiakan kata-kata tersebut. Mungkin kerana bagi saya sebagai seorang mufti, mestilah beliau seorang yang tegas tetapi di dalam masa yang sama perlu berhemah dan berhikmah dalam menjalankan tugasnya.
“Tapi kita tak boleh salah mufti juga. Mungkin surat yang ditujukan pada stesen telivisyen itu bukan untuk dipaparkan pada media dan dihebahkan. Sebagai seorang mufti beliau sudah pasti tahu selok belok ugama. Faizal ada juga silapnya, ambil gambar posing mesti terbuka mulut, terlompat-lompat. Dia dah cukup handsome dan dikenali ramai. Tak payah buat gaya macam tu. Orang dah kenal dia. Suara dia bagus. Dia boleh pergi jauh”
Balas saya berseloroh. Saya tidak suka mendengar lagu, tapi suka juga menonton filem. Mendengar suara Faizal dalam Waris jari hantu. Saya akui dia seorang penyanyi yang ada bakat.
“Dia nak melompat apa salahnya. Itu style dia. Dalam islam tak marah pun umatnya melompat-lompat. Bersenam, berarobik pun kena melompat-lompat juga. Dah gaya Faizal macam tu, gaya cari makan. Lagipun dia lelaki. Penyanyi perempuan yang menyanyi sampai nampak alur sana sini, nampak lurah dendamnya tidak pula kena tembak dek mufti..”
Balas pula si Cek Nah. Tak tahulah Cek Nah ni berasal dari mana. Tetapi kalau melihat cara dia bercakap, dia seperti membela Faizal Tahir.
“Seingat saya itu juga pernah ditegur oleh mufti, bukan Mufti Perlis tetapi mufti Perak..”
Balas saya tenang. Ini perbincangan santai. Tidak perlu ambil hati.
“Faizal Tahir dia buka baju tetapi seluarnya masih ada. Lagipun aurat dia pusat dan lutut. Tetapi penyanyi perempuan bukan sahaja buka kepala tetapi buka semua-semuanya. Kenapa mufti tak tegur. Kenapa ada pilih kasih. Kenapa..bla..bla..bla....”
Sambung, Cek Nah macam tak puas hati. Saya diam sambil membaca patah-patah perkataan yang tidak boleh saya paparkan di sini. Saya perlu jaga aib seseorang apatah lagi seorang Mufti muda yang masih banyak baktinya boleh dicurahkan kepada umat Islam di Perlis khasnya dan di Malaysia amnya.
“Betul kata awak Cek Nah, bagaimana pula artis yang terlibat dengan dadah hingga berkali-kali diberi peluang oleh bukan sahaja peminat tetapi pihak berkuasa. Bahkan alim ulamak tidak bersuara pun. Macam membenarkan sahaja. Bukankah itu kesalahan yang cukup besar dibandingkan dengan membuka baju?”
Awek Cun membalas. Saya setuju dengan kata-kata Awek Cun, saya juga setuju dengan Cek Nah, bahkan saya juga setuju dengan Mufti Perlis.
Semua pendapat itu betul. Cuma secara peribadinya, saya lebih suka kalau seseorang pendakwah itu menjalankan dakwahnya secara berhemah dan berhikmah. Seboleh-boleh menjaga maruah orang yang mahu didakwanya. Saya juga gembira kalau seseorang penyanyi itu menjaga tingkahnya kerana mereka adalah contoh serta idola generasi muda di luar sana.
Dan sebagai manusia biasa, yang ilmu hanya setitik jika dibandingkan dengan lautan yang terbentang. Saya berpegang pada kata-kata orang tua-tua.
“Jagalah maruah orang lain supaya maruah kita terpelihara…”

0 comments: