Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Friday, May 23, 2008

KATAKAN APA SAHAJA

Semalam saya terbaca mengenai kata-kata AbrahamLincoln. Kata beliau, Saya tidak pernah membaca surat-surat cercaan yang ditujukan kepada saya, tidak pernah membuka sampulnya, apatah lagi membalasnya. Kerana kalau saya hanya sibuk melayan semua itu saya kehabisan waktu untuk berbuat sesuatu untuk rakyatku.
Betul, saya berkata dalam hati. Mengiakan apa yang Abraham Lincoln katakan. Sebagai penulis, walau cercaan yang saya terima tidak sehebat Abraham Lincoln tetapi ianya mengusik hati dan perasaan saya.
Saya masih ingat, bagaimana seorang penulis menulis surat kepada salah sebuah syarikat penerbitan, mengata, mengutuk saya dan juga menulis entah berapa panjang surat yang merendah-rendahkan keupayaan saya menulis dan juga mencerca novel saya. Saya terima berita tersebut dengan rasa terperanjat dan begitu kecewa. Kerana penulis yang jauh lebih tua dari saya itu, di hadapan saya begitu lemah lembut sekali.
“Tidak..saya tidak akan lemah semangat hanya kerana sepucuk surat yang menyakitkan hati itu.”
Saya berkata dengan diri saya sendiri. Saya cuba bangun, menulis dengan sepenuh perasaan, berhati-hati dan sentiasa memeriksa fakta-fakta yang saya tulis di dalam buku tersebut. Kalau dahulu saya lebih suka mengunakan english broken di dalam buku saya supaya nampak realistic, tetapi sekarang tidak lagi. Kerana saya tahu ramai pembaca tidak faham cara saya. Walau kadangkala terlepas ejaan kerana ketika editing tapi itu perkara biasa dalam dunia penerbitan dan tidak dapat dielakkan.
“Akak..tadi saya jumpa dengan penulis bla..bla..bla..di pesta buku. Dia tanya saya minat siapa? Saya cakaplah saya minat NB. Akak tahu dia cakap apa dengan saya. Asyik-asyikNB, tak ada orang lain ke? Panjang muncung dia akak…”
Saya masih ingat bagaimana peminat saya yang bernama Siti Aisya, menelefon saya memberitahu perkara tersebut. Saya hanya ketawa. Bagi saya sifat iri hati dan marah itu perkara biasa dalam diri setiap manusia. Saya sendiri ada perasaan iri hati tetapi tidak pernah saya luahkan pada sesiapa. Saya simpan supaya ianya menjadi pertandingan terbaik dan sihat, terhadap orang itu dengan diri saya sendiri.
Memang banyak lagi kutukan dan cercaan yang saya baca di laman web, mengenai saya. Apatah lagi mereka tidak memanggil saya dengan NB tapi ‘minah tu’ (dekat internet orang selalu bertukar menjadi tidak beradab. Tidak tahulah kenapa).
Kalau Abraham Lincoln tidak membaca surat orang yang mengutuk dan mencercanya, tetapi saya baca cuma saya seperti Abraham Lincoln juga, tidak pernah peduli.. Bagi saya, niat saya menulis kerana saya mahu menyampaikan sesuatu dan berkongsi cerita. Walau orang tidak tahu, betapa sakitnya kepala saya setiap kali saya menyudahkan sebuah novel…

4 comments:

Anonymous said...

You are right, jgn peduli apa org nak kata. Yang rasa sakit, susah senang hanya kita yg tanggung. Kalau kita pikirkan apa yg org lain kata, kita boleh binasa. Btw, I enjoyed reading your novel. Selamat berlibur ya. Ni pun baru 2nd time baca ur blog.

Anonymous said...

salam....
saya slalu ternanti2 apa yg akak nak update dlm blog akak ni....kebetulan hari ni saya mmg tension dgn kakak saya. Klu ikut tu kakak kandung sbb 1 bapa tp lain ibu....saya ni convert islam....kebetulan anak saya dan anak kakak saya ni sebaya...dua-dua dah skolah....baru 4 tahun...tp yang saya geram sgt sbb dia suka kata yg mcm2 pasal anak saya walaupun tak secara terang2....yg paling tension mama sy...anak sy mama sy yg tlg jaga sbb sy keja...kakak sy ni asyik call tanya camna exam anak sy sdgkan dah berkali2 bagitau yg cikgu dia tak bagi result lg....apa punya manusia pun sy tak taula....saya cuma doakan yg anak sy jadi seorg manusia...tak mengharap dia jadi pemimpin ngr...cukuplah dia jadi manusia yg tahu baikdan buruk....amin..skarang ni anak sy kecil lg tp sy hrp dia takkan jumpa dgn org yg suka menrendahkan dia!!!!!!sy takkan biarkan dia dihina dan dikutuk...bkn nak terlalu protect anak sy tp dgn org2 mcm ni mmg betl mcm kata akak buat dek ja....
bila nka kluar novel br?
Harum chempaka nak berkali baca....

iejay Zakaria said...

first of all komen ni memang tak related dengan tajuk entry...

kak yati, iejay baru jumpa blog akak... tu pun kak su bagitahu semalam... dekat setengah hari pulun habiskan baca entry kak yati...

BTW Qaisara tu comel sangat... teringin nak jumpa dia in person...

Anonymous said...

salam..

saya dari dulu mmg minat novel kak yati.. tapi baru-baru ni saya ada beli harum chempaka.. saya rasa byk typo error dlm tu.. mutu printing jugak kurang sbb ada yg jelas ada yg tidak.. saya kecewa sikit la sbb beli pun mahal kan.. harap dpt dipantau dgn teliti..

terima kasih..