Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Tuesday, May 6, 2008

SECEBIS KISAH

Mula-mula saya bekerja di syarikat saham itu, saya memang tidak sukakan Mary perempuan yang bekerja sebagai penolong pengurus di bahagian pentadbiran itu. Mulutnya terlalu banyak cakap dan kadangkala menyakitkan hati orang lain. Walau wajahnya cantik, tubuhnya mengiurkan serta pakaiannya mengikut peredaran zaman. Tetapi semua itu tidak saya nampak, kecuali mulutnya yang bising dan suka memarahi orang lain.
“Mary..kalau you bercakap baik-baik tak boleh ke?”
Saya bertanya pada Mary perempuan yang saya maksudkan tadi. Perempuan cina yang saya sangka cuma berusia 30an tetapi sebenarnya berusia awal 40an itu membeliakkan mata pada saya. Mungkin tidak senang dengan teguran tersebut. Apatah lagi saya baru sahaja sebulan bekerja di situ.
“Semuanya menyakitkan hati. Sebab itu I cakap macam tu..”
Mary bersuara garang. Saya mengerutkan dahi, apakah saya ini menyakitkan hati Mary? Setahu saya dari pagi hingga ke petang, saya jarang bercakap kerana terlalu banyak kerja yang harus saya selesaikan. Saya bercakap dengan Mary kalau ada hal yang penting sahaja.
“Siapa yang telah menyakitkan hati you..”
Tanya saya perlahan. Mary tidak menjawab. Matanya berkaca. Seperti mahu memberitahu sesuatu. Namun saya tidak bertanya lebih lanjut kerana memang sudah menjadi sikap saya, kalau terlalu banyak kerja. Saya tidak suka bercakap.
Masa berlalu, tidak tahu bagaimana saya boleh rapat dengan Mary. Mungkin saya satu-satunya yang tidak banyak bercakap dan tidak pernah membalas balik kata-kata Mary. Apa sahaja kemarahannya saya tidak pernah pedulikan menyebabkan Mary senang berbicara dengan saya.
“Lelaki itu memang kurang ajar..”Satu hari Mary meluahkan rasa pada saya?.
“You bercakap mengenai seseorang yang telah menyakitkan hati you?”
Saya tanya dengan suara perlahan pada Mary. Mary yang datang dan duduk depan saya, merenung saya dengan pandangan sedih.
“Dia suami I yatie…”
‘Kenapa, you nampak dia bawa perempuan lain?”
Saya cuma menebak. Bagi saya, itu salah satu punca kenapa isteri sakit hati dengan suami.Walau ketika itu saya belum berkahwin tetapi pengalaman banyak mengajar saya.
“Bukan bawa yati, dia ada perempuan simpanan sejak 10 tahun yang lalu. I mula tahu di tahun ke 8 dia menyimpan perempuan tersebut.”
Mary lantas bercerita, bagaimana dia tahu suaminya seorang kontraktor yang selalu ke luar kawasan mempunyai perempuan simpanan. Ketika itu suaminya dirawat di rumah sakit di Pahang. Apabila dia bergesa ke hospital dan memberitahu jururawat yang dia mahu melawat suaminya, Mr Kim. Jururawat lantas bertanya.
“Bukankah sebentar tadi isteri Mr Kim baru pulang dengan anak-anaknya?”
Ketika itu Mary merasakan yang dunia jatuh ke pundaknya. Hatinya merasa terlalu sakit dan apabila disiasat, nyata suaminya sudah mempunyai 2 anak dengan perempuan yang tinggal di Pahang itu dan mereka sudah mempunyai hubungan selama 8 tahun! Bayangkanlah, hati isteri mana yang tidak retak.
“Jadi apa yang you lakukan?”
Saya bertanya Mary. Hati saya bagai disentap. Melihat Mary menangis, mata saya berair. Dalam diam saya tertanya-tanya. Kenapa saya berjumpa dengan orang yang sentiasa mempunyai masalah yang hampir serupa? Apa yang ALLAH mahu tunjukkan pada saya?
“I cuba mendiamkan diri yati. I tahu lebih baik suami I tak tahu yang I sudah tahu, daripada dia tahu I sudah tahu..”
‘Jadi..kenapa you kata dia kurang ajar?” saya bertanya Mary sambil mata saya menatap wajahnya yang putih merah itu. Wajah cantik, tubuh mengiurkan. Suami masih mencari yang lain.
“Hari ini hari jadi I. Pagi tadi, dia ucap selamat hari jadi pada I. Dia beri I RM7,000 untuk shopping tapi kemudian dia pergi outstation. I tahu dia mesti ke Pahang berjumpa perempuan tersebut…”
Mata Mary berair lagi. Saya renung wajah Mary dengan rasa simpati. Duit rupanya tidak dapat membahagiakan hati Mary.
“Paling kurang dia masih ingat hari jadi awak Mary, bahkan memberi awak sesuatu di hari jadi awak. Ada suami sudahlah tidak ingat hari jadi isteri dan anak-anak. Bahkan anak dan isteri dipukul sewenang-wenangnya. I tahu ianya menyakitkan hati you. Menyimpannya terlalu lama, menyebabkan sakit you bernanah. Memberitahu orang, I tahu you malu. Tapi I tahu you kena lepaskan..” nasihat saya pada Mary.
“Kalau you, apa yang you akan buat yatie..” Mary bertanya saya.
Lama saya mahu menjawab kerana saya benar-benar tidak pasti jawapan saya ketika itu. Sudahlah saya belum berkahwin, bahkan usia saya hampir separuh dengan usia Mary. Jawapan apa yang paling tepat untuk saya berikan?
“.I akan bersemuka dengan suami I. I akan beritahu dia, apa yang I tahu. I akan berbincang dengan dia cara orang dewasa. Bertanya kekurangan diri yang perlu I perbaiki dan I akan suruh dia tanda tangan satu surat supaya hak I dengan hak anak-anak I tidak terabai..”
Jawapan saya entah betul entah ke tidak bagi Mary. Namun melihat Mary gembira dengan jawapan saya, saya juga gembira. Berkawan dengan Mary saya tahu Mary terlalu memendam perasaan, dia tidak berjumpa dengan seseorang yang boleh diceritakan masalahnya. Jadi dia meluahkan dengan cara menyakitkan hati orang lain.
Beberapa hari kemudian, Mary datang berjumpa dengan saya. Dia memberitahu dia telah melakukan seperti yang saya beritahu padanya. Walau hubungan dengan suaminya tidak banyak berubah seperti sebelumnya. Namun kata Mary dia lebih gembira kerana dapat berbincang dengan suaminya dengan hati yang terbuka dan secara orang dewasa! Namun apa yang dibincangkan tidak pula diberitahu pada saya. Sejak hari itu Mary nampaknya lebih gembira daripada hari-hari sebelumnya...
Dan sampai sekarang..saya tertanya-tanya, apa yang dibincangkan oleh Mary dan suaminya. Namun saya gembira kerana Mary pandai menyimpan rahsia.

0 comments: