Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, July 28, 2008

SUSAHNYA NAK CAKAP TERIMA KASIH!

Baru-baru ini seorang teman suami berpindah rumah. Kerana tidak sempat mengunjungi, saya membelikan beberapa peralatan rumah sebagai hadiah dan suami menyampaikan pada temannya.
“Awak dah bagi hadiah tersebut pada kawan awak?”
Hari itu sebaik sahaja suami pulang, saya bertanyakan hal tersebut. Suami hanya menganggukkan kepalanya.
“Apa kawan awak cakap?”tanya saya pada suami.
“Cakap apa, tak cakap apa pun..”
“Dia ada ucap terima kasih tak?”
“Mana ada, dia ambil dan terus masuk dalam kereta. Dia memang macam tu, tak pernah ucapkan terima kasih walaupun hampir saban hari saya belanja dia minum..”
Balas suami saya. Saya hanya mendiamkan diri dan menunggu kalau esoknya, si isteri menyampaikan salam terima kasih kepada saya. Namun sampai seminggu, sebulan pun perkara itu tidak berlaku. Bahkan si isteri langsung tidak menghantar SMS atau menelefon saya mengucapkan terima kasih. Ahh..mungkin sibuk atau terlupa. Saya cuba berbaik sangka. Namun saya mengutarakan perkara tersebut kepada suami saya.
“Ada orang memang tidak tahu berterima kasih. Mungkin cara dibesarkan atau cara mereka suami isteri memang begitu. Tak tahu nak ucapkan terima kasih. Saya kenal mereka, saya tahu cara mereka”
Beritahu suami saya. Saya termenung mendengarnya. Di dalam rumah tangga saya, perkataan maaf dan terima kasih memang sudah membudaya. Setiap kali saya menghidangkan makanan dan selesai suami menikmatinya. Ucapan terima kasih pasti ada untuk saya. Suami tidak pernah terlupa. Bahkan kalau suami menemani saya membeli belah, saya akan ucapkan terima kasih kerana menemani saya. Ucapan maaf akan kami hulurkan kalau masing-masing sedar akan kesilapan sendiri selepas melakukan kesalahan. Tidak pernah menunggu lebaran baru memohon maaf.
Dan dua hari yang lepas saya balik ke kampung, melihat abang ipar yang patah kakinya kerana jatuh ditempat kerja. Ada beberapa barangan yang saya bawak balik dan suruh kakak sedekahkan pada orang yang saya tahu memerlukannya.
“Dia tak cakap pun terima kasih. Dia ambil dan kemudian masuk rumah. Manusia ni kadangkala kau tahu kenapa dia miskin. Sebab dia miskin budi bahasa. Itu yang terus-terusan miskin tu..”
Kakak memberitahu saya dan macam tidak puas hati sebaik sahaja dia memberi barangan tersebut kepada orang yang saya maksudkan. Dan orang itu langsung tidak mengucap terima kasih.
“Aku hairan sungguh dengan orang yang tidak tahu berterima kasih…”
Kakak sudah duduk di hadapan saya.
“Di tempat kerja aku dulu, ada budak aku (kakak saya seorang supervisor di kilang). Rumah dia terbakar, kami kutip derma untuk dia. Langsung tak ucapkan terima kasih..”
“Mungkin dia terperanjat agaknya. Itu yang semua lupa..” saya meningkah cakap kakak.
“Ahh..kau pun ada bagi dia duitkan, mana dia ada cakap terima kasih pun…” saya hanya tersenyum.
Saya ingat lagi peristiwa itu, kakak menelefon saya memberitahu yang salah seorang pekerjanya ditimpa musibah. Rumahnya terbakar. Dia bertanya kepada saya, sama ada saya mahu menderma atau tidak.
Lantas saya memasukkan sedikit amaun ke dalam akaun kakak saya melalui online dan menyuruh kakak menyampaikan kepada pekerjanya. Kakak memang begitu, kalau mana-mana pekerjanya ditimpa musibah. Dia pasti akan mencari sesiapa yang boleh menderma. Dan selalu sasaran pertamanya adalah saya..he.he.
“Dia mana ada ucap terima kasih dengan aku. Ambik duit terus pergi.. Aku dok juga menunggu dia ucap terima kasih. Tak juga dia ucapkan. Berlainan pula seorang pekerja aku yang lain. Aku sedekah baju terpakai, dia ucap terima kasih berkali-kali. Sampai berapa hari, Itu baru baju terpakai..”
Itulah yang membezakan manusia di dunia ini. Budi bahasa. Ucapan terima kasih adalah salah satu kompenan budi bahasa. Walaupun ianya terlalu kecil tetapi cukup berharga bagi seseorang yang telah bersusah payah membantu seperti kakak saya.
Bagi saya apa salahnya, mengucapkan kata-kata tersebut. Bukannya susah sangat pun..hanya dua perkataan sahaja..TERIMA KASIH!

0 comments: