Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, July 30, 2008

MALAM ISRAK MIKRAJ

Hari ini telefon suami saya bukan main sibuk lagi berbunyi. Sekejap ada yang menelefon. Sekejap ada yang menghantar SMS Rupa-rupanya hari ini adalah hari ‘mirac kandili” menurut orang Turki. Itu pun baru saya sedar apabila suami bersalaman dan mencium dahi saya sambil mengucapkan mirac kandili. Oh..sudah 27 rejab rupanya. Sepanjang bulan Rejab ini hanya beberapa hari sahaja saya dapat berpuasa sunat kerana kesihatan tidak mengizinkan.
. Di Turki Israk Mikraj memang disambut besar-besaran seperti hari raya. Untuk golongan beragama, mereka mengadakan upacara maulud nabi, membaca Al-Quran, bersolat dan berdoa. Selepas itu mereka mengadakan jamuan serta bersalaman dan berpelukan antara satu sama lain. Anak-anak juga mencium tangan ibu bapa . Tetapi bagi orang-orang biasa yang sudah melupai agama. Mereka akan makan-makan, minum dan mengucapkan mirac kandili antara satu sama lain. Macam raya lagaknya.
“Antar ucapan sana sini, tapi tak solat buat apa..”
Saya berseloroh dengan suami. Bukan suami yang tidak bersolat, tetapi kawan-kawannya yang menghubungi suami, rata-ratanya bukannya orang yang kuat beragama. Bahkan ada yang kaki botol. saya tahu ramai sudah terpengaruh cara hidup orang eropah, bahkan tanpa segan silu botol arak memenuhi peti ais rumah mereka. Ah..lupakan sahaja pasal budaya orang Turki yang kadangkala memeningkan kepala!
Teringat saya semasa saya kecil. Israk mikraj disambut secara sederhana tetapi meriah di masjid-masjid. Arwah emak akan sibuk mengisar tepung pulut dan pulut hitam dengan pengisar batunya untuk membuat kuih koci. Kalau tidak kuih koci emak akan buat kuih gading galoh, kalau tidak sudah pasti kuih genggang.
Sebelum waktu maghrib kami sudah bersiap, mandi dan kemudian memakai baju yang elok sedikit dan terus ke masjid beramai-ramai. Arwah emak pasti akan membimbit kuih yang dibuatnya siang tadi. Selepas bersolat maghrib pasti ada seorang ustaz yang akan berceramah dan bercerita mengenai israk mikraj. Cerita yang setiap tahun pastinya sama walaupun ustaznya berlainan.
Dan sudah pasti acara yang paling saya dan kanak-kanak lain tunggu adalah selepas habis ustaz memberi ceramah dan usai solat isyak. Ketika itulah, hidangan akan dibuka dan diagihkan. Macam-macam kuih yang terhidang. Biasanya saya akan mencari kuih idaman hati saya seperti kek mangkuk ataupun karipap. Kadangkala terkena kuih emak yang diletak di hadapan saya, saya akan bangun dan beralih ke tempat lain. Itu zaman kanak-kanak. Zaman sekarang, saya tidak begitu menyambut iskrak mikraj saya lebih menanti malam Lailatuilqadar di bulan puasa terutamanya kalau tinggal di kampung. Ramai yang tidak tidur sepanjang malam, masing-masing membaca Al-Quran dan membuat amal ibadat.
Sebenarnya apakah hebatnya Israk Mikraj jika dibandingkan dengan malam Lailatuilqadar? Saya terjumpa jawapannya di dalam internet selepas saya menyelongkar mengenai Israk Mikraj.
Pendapat dari sesetengah ulama berkata dari segi hak Nabi saw, maka Malam Israk Mikraj adalah lebih afdhal kepadanya tetapi bagi umat, maka malam Lailatulqadar adalah lebih afdhal bagi kita sebagai umat.

0 comments: