Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, July 21, 2008

CERITA PASAL BUAH

Buah durian boleh di makan begitu atau dibuat pelbagai juadah. Salah satunya lempuk yang seperti dodol.

Sekarang musim buah-buahan. Tiba sahaja di kampung, buka sahaja kereta. Bau durian mencucuk hidung bertingkah dengan bau cempedak dan buah binjai. Harumnya bukan main. Pergi ke dapur terlihat buah durian, cempedak, buah rambutan dan langsat terjelupuk di lantai dapur. Buka sahaja periuk ada pulut yang sudah selesai ditanak dan di sebelah periuk pulut pula terletak kelapa muda yang dimasak dengan durian. Memang sedap diregukan dengan pulut!
“Kamu lambat sangat baliknya. Durian pun dah habis musim. Sampai dah mengangga menanti kamu..” mak tiri saya memberitahu.
Baru 3 minggu saya tak balik dah lama katanya! Alahai..alahai.
Sedang saya berehat sambil makan sambal goreng, nasi dan binjai jeruk. Terdengar orang memberi salam. Rupa-rupanya jiran di hadapan rumah, nampak saya pulang. Menghantarkan buah dan durian buat saya! Terima kasih daun keladi buat jiran saya.
Buah dan saya memang cukup berkait rapat. Saya memang pengemar buah nombor satu. Saya tidak makan nasi pun tidak mengapa. Asalkan saya dapat makan buah. Bila kahwin saya dapat regu, iaitu suami yang boleh membelanjakan RM100 seminggu hanya untuk membeli buah-buahan.
Saya sukakan buah mangga dan suami sukakan apa sahaja buah-buahan tropical termasuklah durian, sehingga beliau boleh makan durian 4 atau 5 biji sekali hadap!
Bercerita mengenai buah durian. Saya teringat masa kecil saya. Saya memang cukup suka menunggu buah durian gugur. Dengar sahaja berdebuk! Saya adik beradik menerpa pada durian tersebut. Kalau buah tersebut berkecai, paling saya suka. Buah durian yang baru gugur sedap tetapi liat kulitnya. Jadi kalau jatuh terkena akar, buah durian itu akan berkecai atau terbuka jadi senanglah untuk makan.
Kalau diberi pilihan saya lebih suka makan durian yang mengkal dari yang sudah masak. Pernah saya petik buah durian yang baru ‘daging ayam’ dan saya makan isinya menyebabkan emak bising dan perhambat saya..he.he. (siapa suruh durian itu berbuah rendah..)
Ketika itu, kami memang mempunyai banyak pokok durian. Tidak termakan. Buah durian biasanya emak buat lempuk. Lempuk tampak seperti dodol, dikacau dengan gula merah sehingga pekat dan disimpan dalam bekas anyaman daun kelapa. Boleh tahan sehingga 2-3 bulan.
Selain buah durian, kami mewah buah rambutan. Saya masih ingat lagi, ada beberapa buah pokok rambutan di keliling rumah saya. Namun tidak ada seorang pun yang mahu makan buah rambutan tersebut. Sebab sudahlah tidak longkah isinya, masam pula. Emak akan ajak saya menurunkan buah-buahan tersebut dengan menggunakan kacip yang dipasang di buluh yang panjang.

Buah kegemaran saya tetapi tidak boleh di makan terlalu banyak kerana tekak saya alergi dengan buah rambutan. Kalau makan banyak batuklah jadinya.


Kadangkala dapat satu guni besar dan kadangkala dapat 2 guni. Saya dengan emak dan salah seorang emak saudara saya akan mengopek buah rambutan tersebut. Buah rambutan tersebut emak rebus dahulu. Selepas direbus, isinya amat mudah dilurutkan dari bijinya. Emak kemudian memasak sekali lagi buat rambutan tersebut dengan gula sehingga menjadi keperang-perangan dan likat. Buah rambutan ini sudah boleh di makan dengan disapu ke atas roti. Macam jem! Dan kalau musim buah-buahan terkena bulan puasa. Emak akan buat tart jam rambutan.
Selepas buah durian dan rambutan. Kami ada juga menanam buah manggis. Manggis adalah salah satu buah-buahan kesukaan saya. Bagi saya kenangan yang cukup indah dan sampai sekarang tidak saya lupakan, apabila meninjau-nijau dan mencari buah manggis yang sudah masak di celah daunnya yang rimbun. Kadangkala baru ‘darah ikan’ saya yang memang tidak sabar, akan memetiknya dan memotongnya buah tersebut dengan pisau. Mencungkil isinya yang agak keras dan memakannya.

Salah satu buah yang paling sedap di dunia. Tetapi susah mahu mendapat buah yang benar-benar berkualiti. Di Jepun ada di jual dengan harga RM18 sebiji.


Ahh..kalau mahu diceritakan pasal buah-buahan di masa lalu, saya rasa sedih. Saya rasa nak menangis. Ianya terlalu indah bagi saya.Mengutip buah-buah ciku, membasuh dan mengaturnya di tengah panas dan kemudian meletakkan di dalam beras dan saban hari saya dan kakak saya Mijah akan memeriksa buah-buah ciku tersebut, sama ada sudah masak atau tidak. Semua ini tidak akan saya lupakan sama sekali..
Banyak lagi cerita mengenai buah-buahan ini, nanti saya akan ceritakan lagi kalau ada masa.

0 comments: