Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, June 23, 2008

PEMBANTU RUMAH LAGI...

“Ayoo yati. Gilah maid baru saya tu..”
Hari itu jiran di belakang rumah saya datang menjengukkan mukanya di muka pintu pagar rumah saya. Sebaik sahaja melihat muka saya itu yang diucapkannya. Jiran berbangsa cina itu datang kerana saya mengirim dia beberapa barang dari pasar. Walau dia baru berpindah tetapi hubungan saya dengan dia agak baik..
“Kenapa?”
Saya mempersilakan jiran saya masuk. Wanita beranak empat itu mengeluh sambil melabuhkan punggung di sofa.
“Hari itu dia jaga nenek saya. Dia jatuhkan nenek saya dibilik air. Ayooo..kesian nenek saya. Dia kasarlah, nenek saya bukannya gemuk. Kurus. Sudah tua, umur 90 tahun. Angkat sahajalah baik-baik. Bukan berat pun”
Wanita yang saya panggil Ah Wah itu menggelengkan kepalanya. Saya tahu Ah Wah baru mengambil pembantu rumah yang baru. Pembantu rumah bertubuh gempal itu pertama kali datang sudah menjerit-jerit memanggil pembantu rumah saya. Namun pembantu rumah saya malas mahu melayannya.
“Lepas tu awak tahu. Nenek saya banyak pakai cincin, pakai gelang. Dia cakap dengan nenek saya, nanti kalau nenek mati. Dia suruh nenek saya bagi cincin dengan geleng itu pada dia.”..”
Ah Wah berkata sambil menggelengkan kepalanya. Saya yang mendengar hanya mampu menelan air liur tetapi di dalam hati menyirap bukan main. Kisah pembantu rumah memang tidak pernah habis!
“Baru kerja 2 hari sudah minta saya RM30 untuk top up telefon. Lepas tu minta saya punya pencuci muka. Kalau dia sudah kerja 2 atau 3 bulan, boleh saya belikan. Tapi ini baru 2 hari. Itu maid banyak gilalah…”
Sekali lagi Ah Wah menggelengkan kepalanya. Sudah banyak pembantu rumah yang dia ada, kali ini dia dapat pembantu rumah gila. Bukan sahaja berkira dalam kerja tetapi sudah pandai minta itu ini.
“Kesian youlah. Pulangkanlah. Telefon agen..”
Saya sebenarnya rasa bersalah, kerana saya yang memperkenalkan agen tersebut kepada Ah Wah. Agen tersebut juga yang mencarikan pembantu rumah baru untuk saya. Tetapi sepanjang 2 bulan, saya tengok pembantu rumah baru saya agak baik orangnya. Bahkan pembantu rumah saya ini rajin memasak terutamanya, tempeyek atau tumpi yang sering saya agihkan kepada jiran.
“Yalah..saya sudah minta tukar, sudah dapat baru. Itu pun sama gila. Telefon sana telefon sini. Duduk dalam bilik asyik telefon. Kerja tak mahu, suruh dia buang sampah. Dia suruh saya balik. Sampai dalam toilet pun masih juga mahu telefon. Pening…pening.”
Kasihan saya mendengar cerita Ah Wah. Memang susah kalau dapat pembantu rumah yang tidak tahu bahasa bahkan membuat semua perkara sesuka hati sahaja. Bahkan paling menyakitkan dan pantang bagi saya. Baru bekerja sehari dua, sudah tahu meminta itu ini. Memang benar-benar tidak tahu malu mereka ini!

2 comments:

Anonymous said...

Ini nampak kesalahan di pihak maid, apa yg saya tulis di blog pasal majikan yg treat maid macam hamba & sampai tahap 'mental torture'

Anonymous said...

kalau nak cerita pasal pembantu rumah, memang tak habis-habis macam baca hikayat 1001 malam...

I pun dah berkali2 kena tapi yg i rasa perlu dikongsi bersama ialah, setiap kali sebelum ambil pembantu, buat solat hajat dan istikharah, mudah-mudahan mendapat pembantu yg sesuai dengan kita. Waullahu'alam.