Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, June 12, 2008

MANA ADA SIAL?

“Saya rasa nak minum air koko..”
Pada satu malam saya memberitahu pembantu rumah saya ketika kami sama-sama menonton telivisyen.
“Biar saya buatkan ibu..” tawar pembantu saya.
“Tidak..tidak. Biar saya buat sendiri..” tegah saya.
Sejak azali lagi saya memang tidak suka sesiapa sahaja membuatkan air untuk saya, terutamanya air panas..Bahkan ketika saya bekerja dahulu, saya akan menyibuk di pantry setiap pagi untuk membuat air walaupun ditempat kerja ada pembancuh teh.
Bercerita mengenai pembancuh teh, saya teringatkan kisah seorang pembancuh teh yang saya kenali. 8 tahun yang lepas ketika saya masih bekerja, saya dan kawan-kawan yang bekerja di salah sebuah bank, mengumpul sedikit wang bagi membeli hadiah untuk majlis perkahwinan seorang kakak pembancuh teh di tempat kerja saya.
“Akak takut nak kahwinlah Tie..”
Balas kakak pembancuh teh yang bernama Ramlah yang ketika itu berusia dalam lingkungan 40an. Saya memang agak rapat dengannya, kami selalu bercerita di pantry setiap pagi. Kadangkala riuh suara kami berdua bergurau dan ketawa. Ada-ada sahaja yang kami ceritakan.
‘Ishh..akak ni, orang kahwin suka. Akak takut pulak..” saya bergurau. Kak Ramlah hanya tersenyum dan senyumannya dapat saya rasakan seperti ada yang tidak kena.
“Dah tiga kali akak bertunang, semuanya tak jadi. Ada yang putuskan pertunangan dan ada juga tunang akak yang meninggal dunia…”
“Iya ke? Akak bertunang dengan pilihan hati akak ke?” Saya cuba mengorek cerita daripada Kak Ramlah.
“Tidak..semuanya pilihan dan desakan keluarga..”
Lalu kakak tersebut menceritakan satu persatu kisah pertunangannya yang tidak menjadi dan keluarganya sering mengatakan dirinya mempunyai ‘sial’ yang perlu dibuang. Sudah banyak bomoh yang dia pergi namun sial tersebut masih tidak berjaya disingkirkan dari tubuhnya.
Berkali-kali saya menyakinkan dia dan menyuruh dia percaya pada dirinya sendiri dan saya katakan tidak ada sial di dalam diri seseorang.
Namun sebelum sehari menjelang perkahwinan kakak tersebut, saya menerima perkhabaran. Tunangan kak Ramlah terlibat dalam kemalangan jalanraya dan mati di tempat kejadian dan perkahwinan yang seharusnya dijalankan dijadikan kenduri tahlil. Saya seperti terduduk menerima berita tersebut. Seperti tidak percaya dan saya teringatkan kata-kata Kak Ramlah yang ‘sial’ di dalam dirinya memang tidak dapat dibuang.
“Ahh..mana ada sial dalam diri seseorang. Ini hanya dugaan hidup. Dugaan kecil dalam hidup..”
Saya menindakkan dalam hati. Dan berdoa berkali-kali moga-moga kak Ramlah tabah menerima dugaan itu. Syukur, seminggu kemudian kak Ramlah datang bekerja dan dia kelihatan begitu tabah sekali. Mungkin sudah mengalami berkali-kali peristiwa perkahwinan yang tidak menjadi, menjadikan dia sudah lali.
Setahun kemudian, Kakak Ramlah memberitahu yang saya, yang dia sedang mengenali seorang lelaki, duda anak 3.
“Lelaki ini lain dari yang lainlah Tie. Dia amat lembut, penyayang. Bahkan akak dengan anak-anaknya pun sudah serasi. .”
Dia memberitahu saya. Bahkan saya dapat melihat wajah Kak Ramlah yang ceria apabila bercerita mengenai lelaki yang baru dikenali beberapa bulan itu. Setiap hari saya mendengar dengan sabar, apabila dia menceritakan hubungan dia dengan bakal anak tirinya dan lelaki tersebut.
Dan sekali lagi Kak Ramlah dilamar. Cuma kali ini bezanya, kak Ramlah tidak pernah mengungkit mengenai kebimbangannya untuk berkahwin. Bahkan dia seperti tidak sabar untuk menunggu hari bahagianya.
Nyata tuhan maha pengasih dan penyayang. Kak Ramlah akhirnya selamat dijabkabulkan dengan lelaki yang berjaya menyentuh hatinya itu. Dan walaupun sekarang saya jarang menghubunginya tetapi dari cerita-cerita kawan yang mengenalinya Kak Ramlah kata mereka, Kak Ramlah cukup bahagia dengan keluarga barunya.
Saya tahu tuhan jadikan sesuatu itu tidak sia-sia! Tuhan duga Kak Ramlah kerana mahu menemukan dia dengan lelaki yang dicintai dan mencintainya.

0 comments: