Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, August 16, 2010

TETA BERPUASA

Sehari sebelum puasa malam itu saya sudah bercerita dengan Qaisara kenapa kita perlu puasa.
"Qaisara tahu dulu ada kawan umi nama Abu" (mereka cerita aje).
"Kenapa umi..'
"Dia miskin sangat, dia tak ada duit nak beli makanan. Dia tak ada mak, dia tak ada ayah. Dia duduk tepi jalan.."
Qaisara memang suka mendengar cerita jadi terangguk-angguklah dia.
'Lepas tu umi.."
"Hmm..dia cuma minum air sahaja. Tak ada duit sayang nak makan, sayang tahu tak kalau kita lapar tak makan macamana sakit tak perut kita?"
"Mesti sakit umi.."
"Sebab itu kita kena puasa sayang, .."
"Heasy umi kitakan ada duit untuk beli makanan, kenapa nak puasa pulak.."
Dah tahu mesti soalan itu akan ditanya oleh Qaisara.
"Supaya kita tahu betapa susahnya Abu, supaya kita kasihan dekat dia dan bersedekah dekat dia.."
Beritahu saya. Qaisara macam faham dan siang itu apabila mengambil dia dari tadika, dia beritahu sepanjang bulan puasa di sekolah tidak akan ada makanan.
"Cikgu pun tak kasi bawa bekal dan air umi.."
Baguslah bagi saya biar Qaisara belajar berpuasa secara perlahan walau dia baru berusia 4 tahun. Sekerat hari pun tak mengapa.
Hari pertama berpuasa, guru memuji-muji Qaisara dengan mengatakan Qaisara bagus, tidak makan dan minum sepanjang di sekolah. Tersenyum-senyum dia bila dipuji.
Tetapi bila masuk sahaja di dalam kereta Qaisara sudah menjerit.
"Bibik, umi..mana susu..susu.."
Sebaik sahaja tiba di hadapan pintu rumah, Qaisara sudah membaringkan diri macam ikan paus terdampar di tepi pantai (teruk sangat perumpamaan saya)
"Umi Teta lapar umi, Teta lapar.."
Ha ha ha..aduh Qaisara, Qaisara orang berpuasa juga tetapi tidaklah seteruk dia!


8 comments:

Leeza said...

cute teta ini... kenapa akak tak ambik gambar dia terdampar tu....camnerpun keadaan teta tetap comel. lama sudha tak jumpa dia...

GreenJade said...

alelala sure cute jek muka Teta jerit2 minta susu

pepong syabas Teta bjaya gak posa sekerat hari hehehe

Rizziela said...

Bagus la tu Qaisara...dapat setengah hari pun dah kira bagus..baru 4 tahun kan?

yatie chomeyl said...

xdpt nk bygkan camne la rupa teta terdmpar macam ikan paus tuh eheh

ibu aira said...

bagusnya qaisara belajar puasa.. suka dengar! moga puasa qaisara bertambahh bagus dari hari ke hari...

aishah said...

kih3...lawakla Teta tu kak yati...budak2 skrg mmg mcm tu..bijak bercakap...ank saya yg sebaya Teta pun mcm tu...kalau berckp kalah kita....huhu

kakyong said...

heheheh... kelakar tgk keletah anak sebesar teta berpuasa..
si fikri pun saya dera gak suruh puasa (tp bersahur pkl 10 pagi..).. baru pkl 3 dia dah bising2... ibu cepat lah masak.. perut abag dah kosong ni.. tengok dah kempis dah... saye lapar....

akmar said...

bila yati citer tentang teta puasa begitu, saya tersenyum sorang2..teringat anak sulung saya lelaki, ketika sebaya teta.. begitulah juga keadaannya...guling gelantang...menekan2 perutnya mengatakan lapar... Sekarang dia dah 21 tahun... Kalau saya ulang tayang citer tu pada dia...punyalah dia malu...tak membernarkan saya bercerita pada adik2nya yang tidaklah seteruk dia..bila berpuasa...hehehe