Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, August 19, 2010

KISAH RAMADHAN SAYA

Sana sini orang bercerita mengenai bulan puasa, terutama waktu orang berbuka.
Di Fb macam-macam makanan waktu berbuka ditepek bersama.
Saya sendiri sebenarnya tak tahu nak cerita apa pasal bulan puasa ini.
Waktu berjalan macam biasa.
Cuma rajinlah sikit mengaji sebab cuba khatam Al-Quran. Sekarang batuk-batuk, sakit tekak. Tapi itu bukan halangan..
Tahu tak, pernah adik ipar saya yang tinggal di Belanda
Suruh saya dan suami baca surah-surah tertentu kerana dia orang bertadarus di sana dan masukkan nama kami sekali.
Boleh ke macam tu? Ha ha..
Berbuka kami macam mana? Alah biasa-biasa sahaja. Satu dua lauk macam hari biasa. Kadangkala masak ikan merah asam pedas, ikan tenggiri sezhuan. Itupun masak 4 keping tak abis.
Setakat saya menulis ini saya tak pernah beli pun makanan dipasar ramadhan. Cemuih saya nak pergi pasar ramadhan yang serba mahal dan tak sedap.
Semuanya masak sendiri. Kuih manis pun masak sendiri, kadangkala puding kastard, kuih koleh dsb.
Kuih-kuih ni masak setalam kecil boleh makan 2-3 hari. Itupun dah bagi jiran atau kawan bibik.
Suami cakap nak diet masa bulan puasa ni. Mungkin dia dah bosan, lari 10 kali di padang tak kurus-kurus.
Macam mana nak kurus, makan selalu lambat pukul 10 malam. Makan pun begitu berselera.
Bulan puasa ni bila saya letak makanan lebih dalam pinggan dia.. Dia cakap saya nak bunuh dia. Ha ha ha.
Esok kata dia,  bila dia mati saya kahwin lain. Kih kih kih.
Macamlah saya ni cantik sangat Ling.
Sahur saya makanan yang dipanaskan waktu berbuka. Kadangkala makan dengan cincalok, cili api dan bawang. Cukuplah...
Suami biasanya makan yaprak yang dibeli di kedai Turki (dalam tin), tuna dengan roti atau keju. Ringkas sahaja.


Yaprak.

Itu cerita berbuka puasa dan bersahur kami.
Cuma sedikit sedih bila dengar tahun ini Ojan minta nak beraya di Melaka pagi raya. Sebab dah 15 tahun dia beraya di Kelang.
Tapi kami faham. Di Kelang keluarga ayah Ojan tak ramai adik beradik.
Tak macam kami, 8 orang adik beradik. Berdedai-dedai. Orang datang pun ramai nak macam nak pecah rumah. Ha ha ha..
Bila cerita pasal Ojan dan Akim..rindu pulak nak berbuka puasa dengan mereka berdua...sob sob sob..



4 comments:

Marzalina said...

betul kak nb..intan pun sehingga hari ni takpenah pun pi pasar ramadhan...rasa cam tak berbaloi plak beli makanan jika tak sedap..lagipun mak intan masak..jd jimatlah sket kan..sedap pun sedap..hehehe

aishah said...

betul tu kak....klu pegi kt bazar ramadhan...mulalah pening nk beli apa....puas berjlan sampai hujung bazar..tp x beli2 gak...hehe..penat je dpt....

GreenJade said...

saye pon stakat nih x jengok pon pasar ramadhan tuh..lebih afdal lebih sihat lebih bersih masak sndiri..hehehe

Halwa Arraudha said...

Salam Kak Yati,

Saya Raudha. Terhibur btl baca kisah si Qaisara. Cara penceritaan pn best. Macam novel-novel akak. Hmm, kak... I need your favour. Saya perlukan sedikit nasihat. Can I have your email address so I can explain it well? Emel saya, raudha_arridha@yahoo.com. Berharap sangat kalau akak sudi emel saya. Terima kasih. Selamat Berpesta Ibadah di bulan Puasa :)