Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, May 5, 2010

KE KEPALA BATAS

Saya sebenarnya tidak lama di pesta buku Kelantan. Keadaan yang teramat panas tanpa penghawa dingin menyebabkan Qaisara mendadak sahaja demam selepas dua jam duduk di dewan MPKB apatah lagi orang yang terlalu ramai. Petang itu walau tidak sihat saya ke rumah kenalanan saya Che Norma atau kak Ma. Ya ALLAH terlupa sungguh nak ambil gambar. Navigator saya ke Bachok adalah adik saya yang kebetulan yang berada di Sabah. Dialah yang mengarahkan saya masuk kiri, masuk kanan. Sebab walau ada GPS, benda alah itu memeningkan kepala saya. Asyik suruh masuk kiri kanan aje..ha.ha (tak tahu pakai cakap ajelah NB weh..ha.ha)

Qaisara yang berkoyok tetap gembira mahu meneruskan perjalanan. Dalam perjalanan demam Qaisara pun hilang. Qaisara sebijik macam saya. Kalau demam, pergilah berjalan. Hilanglah demam saya.


Esok pagi saya berangkat ke Kepala Batas melalui Grik dan Jeli. Sebelum ke Jeli sudah pasti masuk ke Rantau Panjang. Hari Jumaat ingat nak sabarlah Corelle ke tetapi kedai tutup. Tak ada apa yang saya beli kecuali tortise Qaisara dan juga beberapa helai baju murah RM25 aje. Ha.ha.



Kami melalui Jeli, tanah merah, Grik, Baling (Barulah saya tahu di Jeli pun ada Kajang). Sepanjang jalan ke Grik kita dapat melihat pemandangan yang amat cantik.





Jalan rayanya pun cantik. Cuma selekohnya yang tajam terpaksa menaiki bukit dan menuruni bukit. Membuatkan editor saya suraya yang memandu bergilir-gilir dengannya sedikit gayat. Jadi sayalah yang memandu sepanjang jalan. Kata Kak Ma Bachok, hati-hati nanti jumpa gajah putih. Kata dia, suami dia pernah berjumpa gajah putih 2 kali dan macam-macam berlaku selepas itu. Nasib masa dia bercerita saya sudah sampai ke Kepala Batas. Ha.ha

Lori balak tidak banyak di kawasan ini. Cuma beberapa lori yang agak kurang tata susila, memotong cara yang amat merbahaya sekali. Lori ini hampir melanggar sebuah kereta kancil, kasihan kereta kancil tersebut mengelakkan diri.


Kereta yang memotong double line ini pun menyebabkan saya marah. Sudahlah saya menjaga jarak dengan lori ini, tiba-tiba dia mencelah masuk. Hampir terlanggar kereta saya. Geram sungguh dengan pemandu yang tidak bertanggungjawab ini.

Qaisara sibuk si Sue mahu mengambil pemandangan sibuk dia duduk depan kamera. Tersengih-sengih. Anak saya ini banyak dibesarkan dalam perjalanan. Kadangkala kesian juga dengan dia. Tetapi kalau tidak dibawa mahu meraung dia siang malam tinggal dengan pembantu rumah.
Kalau seminggu tidak berjalan jauh dia pasti akan beritahu saya yang hidupnya sekarang begitu boring sekali? Percaya tak? Budak empat tahun akan bercakap begitu? "Boringlah hidup Teta sekarang ini umi, jom kita jalan-jalan.." Ha.ha.ha


Kami singgah seketika di Tasik Banding untuk photoshoot Qaisara. Ha.ha..ye..yelah tu.

Seharusnya selepas Baling kami keluar tetapi kami menuju ke Kulim dan Butterworth. Melilaulah cari Kepala Batas yang jalannya macam jalan kampung.
Tiba di Kepala Batas saya tersesat mencari Seri Malaysia tempat penginapan yang bakal kami duduki. Tetapi saya masuk ke sebuah stesen minyak. Seorang anak muda yang baik hati dengan motorsikalnya memberikan petunjuk. Syukur saya sampai di Seri Malaysia Kepala Batas dengan jayanya selepas 8 jam kemudian. Berhenti di rantau panjang sekejap, berhenti makan dan mengambil gambar di Tasik Banding..

Sambung lagi nanti...

12 comments:

Belidiskaun said...

saya n hubby pun suka ikut jln grik kak. pemandangan memang cantik. aircond pun takyah pasang. fresh air aje...
jgn katekan qaisara jd model, hubby saya pun same aje. pantang kita snape gambar pemandangan, dia pun mesti ada terselit sama. kihkihkih...

Pija Madzlan said...

k.Yati....huhu nape tak cakap pergi Kepala Batas, saya berhabis jugak la pergi situ tapi kalau tau akak ada datang mesti saya pergi time akak ade.....huhuhu...teringin nk tengok Teta dalam Dewan Millenium yang sejuk beku tu

Nadiah Sidek said...

hilang demam bila berjalan? syoknya kalau camtu! nak demam sokmo la camtu..blh jln selalu..hihi..

Suhana Shahril said...

Perjalanan yang panjang..
kak Yati, ada mcm ala-ala rombongan chek kiah tak..dari Kelantan ke Penang..heheh

Unknown said...

kakak,
anak2 saya pun ade simptom.. kalo dpt kuor rumah.. jln2 sekeliling bandar jer pun leh hilang demam... huhuuu... gamaknya dok umah terperuk, bosan.. bila jln2 dpt kuor rumah.. hepi jer.. terus sihat...

idasm said...

byk betul berjalan ye kak. tp itulah.. jauh berjalan, luas pengalaman.

kesian kat teta yea.. sampai demam, tak tahan panas.

akak... take care yea... rindu kat akak!

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Alfi..rudy pun suka menyelit ke? ha.ha..akak pula suka ambil gambar suami dengan si teta tapi suami jarang2 ambil gambar akak, dia bukan tahu pun pakai camera ni..kadangkala snap tak menjadi..ha.ha

Siti sifir akak ada tulis dalam blog, dalam web, dalam facebook, mungkin siti tak perasan agaknya..

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Nadiah..memang, akak kalau demam aje terus berjalan atau kalau tak berjalan jadilah demam..ha.ha

Sue..memang perjalanan yang cukup panjang, tapi tak terasa pun..terasa bila tiba hotel..

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

kakyong..ha.ha..kalau budak2 macam tu mak budak apa lagikan? demam teruslah kalau tak dapat jalan..

Ida..memang, banyak berjalan banyak pengalaman, teta da baik ida sekarang umi dia pula..ala2 tak sihat..he.he

Lady Qay said...

kak yati, 8 jam dr kb ke kb penang..?sllu sy dlm 5 jam aje..sbnrnyer kalo dah lps grik, n kupang sblum smpi ke kulim akn nmpk sign titi karangan..msuk ke knn tu, then akn jmpa pdg serai,trus lg smpi jumpa jln ke tasik gelugor, then kepala bts..itu shot cut jln kg...hihih..if msuk kulim hi tech n then msuk plus, mmg jauh pth blik sbnrnyer...hihi..next time bole pg lg llu jln tu..hihi..

last week tlps juga btmu di mpkb sb btolak blik ke kplabts png, skli pg k milenium suami akk kt akk msih d kb,,sbtu br ada..hihi..mmg tjkde rezki

Emak si Teta dan Balkish, mak Andak Ojan, Hakim, said...

Lady Qay, apa tak lamanya, singgah di pasar buah di Kelantan, kemudian singgah rantau panjang, singgah Jeli kat tepi jalan yang orang jual bantal2 tu, kemudian singgah di damai makan, singgah lagi di banding, itu belum sesat kat kulim tu..ha.ha.nampak tempat menarik dan cantik aje singgah..

Pija Madzlan said...

bbrp mgu lalu mmg saya tak masuk blog akak tgk..takpe, saya sudah add FB akak...hopefully lg cepat dapat update dr k.yati