Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, October 5, 2011

BELAJAR AGAMA TAK BOLEH SENANG?

Anak melayu pertama yang menjadi felo dan pensyarah universiti Oxford.

"Anak kau sekolah mana?"
"Aku hantar sekolah agama sahaja"
"Hah..sekolah agama? Hesy esok susah nak dapat kerja. Tak makan dia nanti."
Dailog makan hati ini selalu kita dengar. Teringat saya ketika ayah saya menghantar adik beradik saya ke sekolah agama. Banyak suara-suara sumbang yang kedengaran di telinga kami.
Apatah lagi apabila adik di hantar ke sekolah tafhiz yang membangkang bukan orang sekeliling sahaja, tetapi ada juga saudara mara.
Bagi mereka bila hantar ke sekolah pondok atau sekolah tahfiz, masa depan mereka amat pudar.
Bila besar nanti anak-anak itu susah mencari makan.
Sehinggakan kalau ada syarikat yang besar menaja pelajar, pelajar yang bersekolah agama ini diketepikan. Mereka lebih suka menaja pelajar dalam bidang perubatan, kejuruteraan, perakauan kerana lebih memberi kesan kepada ekonomi mereka. (bukan bermakna course lain tidak penting tetapi    haruslah semuanya seimbang)
Sebab itu kadangkala kita lupa.
Korupsi berlaku kerana kita memandang belajar agama ini sebagai remeh. Tidak memberi kesan pada ekonomi negara dan dunia.
Tetapi Dr Muhammad Afifi pensyarah pengajian Islam di Oxford ini membuktikan, belajar agama atau sekolah pondok juga dapat pergi jauh. 


5 comments:

hamidah said...

Tak sangka nya...tulah jangan pandang lulusan agama sebelah mata,mereka pun hebat2 dlm bidang mereka.sekadar ingin berkongsi,jika kita seorang anak lelaki yg hafaz Quran atau masuk Tahfiz ,anak itu boleh membantu 10 org ahli keluarganya masuk syurga...kalau ada lebih Subhanallah...tp jangan pula ingat anak perempuan tak boleh langsung....

Diary Ilham Bonda said...

rasa menyesal tak masuk sekolah agama dulu...kalo tak boleh jadi ustazah :) tapi takpe..peluang utk belajar tu masih ada...:)

Lady Qay said...

skrg ramai ilmuan2 yang terkenal semua lulusan agama cth Dr zaharuddin, dr Abd Basit..kan dikenali ramai..kalau kita mengejar dunia, dunai akan smakin jauh dr kita, ttpi kalau kita mengejar akhirat, dunia pula mghmpiri kita..betul tak?

Anonymous said...

betul betul. pelajar agama bukan calang2 orang. cerdik2 sebenarnya.cerdik dunia cerdik akhirat. macam kisah lelaki yg puan buat cerita dalam novel setiap jumaat tu.hihi.cukup membuktikannya.. :)

Melissa Imran said...

Saya setuju sgt dengan pendapat Kak Yati. Saya ada kawan yang ada dua kelulusan, optometry and Al-hafizah, cemburu sangat saya dengan dia, agama pun dapat, ijazah professional pun ada.