Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, January 31, 2011

SOALAN APAKAH INI?



Saya paling tidak suka apabila orang bertanyakan soalan sebegini pada Qaisara.
"Which one do you love more, your baba or umi?"
atau
"Siapa Qaisara paling sayang, umi atau baba?"
Aduh..soalan apakah ini? Tidak adakah soalan yang lebih bijak yang harus ditanya pada seorang kanak-kanak. Nasib baik Qaisara selalu menjawab.
"I love baba and umi.. atau
"Teta sayang umi dengan baba"
Kenapa soalan ini perlu diajukan pada kanak-kanak dan meletakkan kanak-kanak pada keadaan serba salah?
"Kenapa orang tanya Teta sayang siapa umi? Tetakan anak umi dan baba.."
Ya..Qaisara pernah bertanyakan saya soalan yang sebegini. Walau dia masih kecil tetapi dia tertanya-tanya, kenapa dari soalan tersebut dia harus memilih antara satu sedangkan ke dua-duanya dia sayangi?
Saya pernah terdengar di telivisyen, seorang pengacara rancangan kanak-kanak bertanyakan soalan tersebut pada seorang kanak-kanak dan kanak-kanak itu menjawab
"Sayang ibu.." dan pengacara itu melanjutkan lagi pertanyaan
"Kenapa sayang ibu lebih?"

Ya ALLAH, saya rasa kalau saya ada di situ mahu sahaja tumbuk muka pengacara itu. Kenapa dia bertanya soalan yang menyebabkan kanak-kanak terpaksa memilih dan menyatakan kebaikan sebelah pihak dan memperlihatkan keburukan sebelah pihak yang lain.
Isu ini timbul apabila saya membawa Qaisara ke doktor dan doktor tersebut bertanya soalan tersebut pada Qaisara. Saya mahu marah tetapi kerana Qaisara menjawab  " Iove my umi and baba doctor" saya tidak jadi marah, bahkan saya bangga kerana Qaisara menghargai ke dua-dua ibu dan bapanya.



6 comments:

Rizziela said...

dulu pun saya selalu tanya mcm tu..sekarang ni tak tak nak tanya...saya selalu kata....Haziq kena sayang mummy & daddy

shahirahkhairudin said...

betul tu kak.. tak sepatutnya tanya soalan yg begitu. bukan setakat buat budak confuse, malah budak boleh jadi salah faham nanti. oh maksudnya salah sorang tu kena sayang lebih..

no name. i'm sorry said...

manusia ni puan mmg suka tanya soalan2 yang bangang. kdg2 rasa nak rodok je dgn btg nyapu. tanya tak pakai otak. tp sbar je la.
saya pun ada pertikaikan juga hal menanya soalan tak betul ni. tapi pasal isu ngandung.

http://mukaorensaya.blogspot.com/2011/01/cakap-dan-tanya-dengan-betul.html

GREENJADE said...

hmm saya pon x paham kak..nape org suke aje tnya soalan gitu pd kanak2?

Mami Booluck said...

akak NB,dulu pon slalu org tanya saya ngn soalan tak berfaedah ni!!Dan saya plak jawab, sayang papa lagi bnyk dari mama..

Tapi,skrg saya lebih rapat ngn mama berbanding papa.Hehe..Tapi tu bukan bermakna saya tak sayang papa.Bukan..

Cuma,skrg n bila dah jadi "mami" barulah saya faham apa perasaan sorang ibu bila si anak terpaksa memilih bila org tanya soalan ni..

Harap2 takdak org yg tanya soalan camni pada Anak saya tu nnt.Sebab die tentu2 akan kena "fire" ngn saya!!

hahahaha...

radziah AR said...

saya juga xsuka soalan spt itu...lg satu saya pantang org tanya ...iman/ nuha anak sapa? anak umi ka papa?... saya dah ajar anak2 saya jawab, kakak/adik anak umi ngan papa...