Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Monday, March 21, 2011

AZAN DAN ANAK-ANAK

Ini anak-anak buah saya yang sudah besar sedikit. Sebenarnya seperti biasa saya angkut semua anak buah saya, tak kira kecil besar sekali, yang kecil ada di meja sebelah.


Cuti sekolah bagi saya amat bermakna sekali. Waktu inilah dapat berkumpul dengan anak-anak buah saya. Kali ini saya bawa anak buah saya makan KFC. Dalam makan semeja tu sempatlan saya berbual dengan anak-anak buah yang sudah besar, iaitu Ojan, Akim, Irfan dan Adli. Kali ini bila saya balik ke kampung. Anak buah saya Irfan dan Adli sudah menjadi tukang azan di surau ayah saya.
Saya tegur ke dua-dua mereka yang azan terlalu terburu-buru.
"Tahu tak betapa pentingnya suara muazin atau tukang azan ini.. Merekalah yang membangunkan umat Islam supaya bersolat. Mereka juga menjadi penanda waktu. Pernah baca tak mengenai Bilal bin Raabah?"
Ke semua anak buah saya yang sudah besar ini tampaknya pernah membaca mengenainya. Yelah, ke semua anak buah saya kecuali Ojan, bersekolah arab.
"Dia dilantik sebagai tukang azan oleh Rasulullah Sallallahualaihiwasallam. Azannya cukup menusuk kalbu. Cuma kekurangan Bilal ni, bila dia menyebut huruf ‘syin’ jadi ‘sin’. Kekurangan ini menyebabkan para sahabat kerap merayu kepada Rasulullah Sallallahualaihiwasallam agar memberikan mereka kesempatan untuk azan. Dengan itu perkataan ‘Asyhaduallailahailallah…’ tu dapat disebutkan dengan sempurna. Tapi Rasulullah selalu mempertahankan Bilal. Kata Rasulullah, Bilal lain daripada yang lain sebab apa?"
"Sebab Bilal ini ikhlas mengalunkan azan.."
Salah seorang anak buah saya menjawab. Tak ingat saya siapa yang berkata begitu. Mungkin Adli atau Akim.
“Setelah berkali-kali merayu, maka Rasulullah s.a.w akhirnya menerima rayuan seorang sahabat untuk azan solat subuh. Sebaik selesai solat, Malaikat Jibrail turun dan bertanya”
Saya menyambung cerita.
 “Apakah kamu tidak melakukan solat?”
“Sudah...” jawab para sahabat. Jibrail lalu memberitahu yang azan si sahabat itu tidak sampai ke langit ke tujuh seperti azan Bilal bin Rabbah."
 "Kenapa pulak andak?" Rasanya Adli yang bertanya.
"Malaikat Jibrail beritahu, azan Bilal lazimnya sampai ke langit ke tujuh. Sebabnya, dia melakukannya dengan ikhlas meskipun ada kekurangan sebutannya. Azan yang ikhlas dan menusuk kalbu akan sampai ke langit ke tujuh dan didengari malaikat. Jadi, azan tu sangat penting. Bila suara kita sedap, ikhlas mengalunkan azan orang akan jadi tertarik dan menarik orang ke surau untuk bersolat.."
Kesemua anak buah saya mendengar cerita saya dengan khusyuk, esoknya bila saya dengar Irfan(14 tahun) mengalunkan azan pada waktu asar. Saya dapat mendengar sedikit perubahannya. Dia sudah boleh menjaga pernafasannya dan mengalunkan azan dengan baik.. Cuma Adli sahaja yang mengalunkan azan pada waktu maghrib masih tidak berubah. Dia masih muda baru berusia 12 tahun tetapi saya yakin, beberapa tahun lagi ke dua-duanya akan menjadi muazin yang baik. Walau tugas muazin tidak sehebat imam di zaman sekarang tetapi saya yakin, peranannya tetap besar.


5 comments:

ieda said...

saya paling suka dengar azan subuh yg mendayu2...syahdu.

Kak Aya said...

syahdu je baca kak yati punya entry kali ni..

Nor Azlina Yusof said...

Tersentuh Aween baca entry nie

SyuQ said...

sebak membacanya...

Ann Ishak said...

alhamdulillah