Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Tuesday, April 7, 2009

BEZANYA KHALIFAH UMAR ABD AL-AZIZ DENGAN PEMIMPIN SEKARANG.

Khalifah Umar bin Abd al-Aziz apabila dilantik menjadi khalifah, beliau seakan tergamam dan begitu hiba. Ketika para pembesar menanti kemunculannya setelah dilantik, mereka berbisik bertanya anaknya, mengapa ayahnya belum keluar ke khalayak ramai. Kata anaknya:

“Ayahku sejak dilantik, beliau terus bersendirian bersolat dan menangis. Apabila ibuku masuk kepadanya, airmatanya bercucuran hingga ke janggutnya. Apabila ditanya, dia berkata: “Wahai Fatimah! Aku telah dikalungkan urusan umat Muhammad ini yang berbagai bangsa. Maka aku terfikir tentang orang yang fakir, yang lapar, yang sakit lagi derita, orang biasa yang susah, orang yang dizalimi lagi dipaksa, tawanan perang yang jauh, orang tua yang uzur, orang yang mempunyai keluarga yang ramai sedangkan wangnya sedikit dan seumpama mereka yang berada di segala tempat dan penjuru negara. Aku tahu tuhanku akan bertanya aku mengenai mereka pada hari kiamat kelak. Aku bimbang alasanku tidak cukup kukuh untuk menjawabnya, lalu aku pun menangis” (lihat: Mahmud al-Baji, Muthul ‘Ulya min Qada al-Islam, 144).

Pemimpin sekarang? Tersenyum lebar menerima berita diangkat sebagai pemimpin, bahkan ada yang sanggup melakukan apa sahaja demi untuk mendapat jawatan waima berbohong, membuat fitnah dan membunuh.

5 comments:

Marzalina said...

salam kak, kisah khalifah umar ni selalu intan baca dalam kitab ayah, memang beliau sangatlah zuhud dan taqwa sampaikan elaun untuk dia pun dia tak ambil kerana fikirkan rakyat, tapi kalau kita nak compare pemimpin kita dengan khalifah umar ni sangatlah jauh bezanya seperti langit dan bumi, bagi intan pemimpim sekarang bekerja untuk kepentingan diri sendiri dan tak kisah akan penderitaan rakyat sedangkan pemimpin dahulu pada zaman rasulullah berjuang menegakkan agama Allah..malah mereka sanggup hidup susah kerana takutkan azab allah, pemimpin sekarang? kita tengok pon boleh tau..Rasullullah pernah berkata bahawa pemimpin yg akan datang akan lebih teruk lagi..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam
pemimpin skrg jangan kata nak menangis takut termakan 'gheta' rakyat...lagi seronok guling2 ada!!

ain said...

menunjukkan duaia sudah di akhir zaman.

Jamilah Aini Mohd Rafiei said...

Yg mencari al Ghazali, As-Syafie dulu tu dah jumpa ke? Yg skrg cari siapa ye?

♡ Eibu June's ♡ said...

salam yati...
masa sambutan maulidur-rasul kat taman saya ada juga penceramah bercerita mengenai pemimpin tapi x sentuhlah tentang pemimpin skang nanti berbau politik plak...

tapi kita sendiri bole nampak sekarangkan....