Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Tuesday, July 21, 2009

KALAULAH SAYA TAHU BUAT...

Pagi tadi saya menyediakan suami sup merjemic. Suami memang sukakan sup ini dan setiap kali makan setiap kali itulah dia memuji mengatakan sup yang paling baik pernah dirasakan dan tidak boleh ditandingi walaupun emaknya sendiri. Mungkin kerana sup saya agak pekat dan kentangnya agak banyak jadi suami amat sukakannya.

“Saya teringat Haji..”

Saya pernah bercerita tentang haji ini di dalam blog saya. Dia singgah ke rumah saya dalam urusan perniagaannya ke India. Ketika itu dia berusia 70an. Becerai ketika usianya 65 tahun. Kata dia, dia tidak tahan kerana selalu dimarahi dan dimaki hamun oleh isterinya.

“Kenapa honey?”

“Bukankah haji suka sekali semua sup yang saya hidangkan. Saya masih ingat bagaimana dia mengangkat mangkuk dan menghirupnya dengan mengeluarkan bunyi. Setiap kali saya mendengar bunyi itu hati saya benar-benar gembira..”

Suami saya tergelak. Saya masih ingat lagi. Haji itu datang dengan sehelai dua baju sahaja. Dia tinggal di rumah saya selama seminggu. Salah satu seluarnya koyak dan saya berikan seluar suami yang agak kecil kepadanya . Bila saya mahu memperbaiki seluar tersebut, nyata seluar yang koyak sudah terlalu lusuh dan tidak boleh dijahit lagi. Hiba hati saya melihatnya. Saya juga carikan baju-baju suami yang bersih untuk dipakainya. Segala baju kotor beliau saya suruh pembantu rumah saya cuci, sterika dan lipat dengan elok.

“Kasihan saya tengok dia, dia macam tidak terurus…” saya memberitahu suami.

“Memang, dulu masa saya balik Turki. Dia tinggal seorang diri di kedainya. Padahal anaknya tidak jauh dari rumahnya. Anak lelakinya berkahwin dengan anak buah bekas isteri haji. Jadi bila haji bercerai dengan isterinya, menantunya tidak membenarkan anak lelakinya menjenguk haji..”

Ketika melihat Haji hati saya hiba. Dia seperti ayah saya. Orangnya warak, setiap subuh selepas bersahur dia pasti akan mengaji. Setiap kali solat terawikh dia pasti pergi ke surau di tempat saya.

“Kalaulah masa itu saya tahu membuat merjemic..”

Saya berkata perlahan pada suami saya. Ya..ketika haji itu datang. Saya belum tahu membuat sup merjemic. Selalu yang saya buat, sup cendawan, ayam atau daging. Sup itu yang saya sering tukar setiap kali Haji bersahur dan juga berbuka puasa.

“Ya..kalau masa itu awak tahu buat merjemic, saya rasa haji akan menghirup sehingga titisan sup yang terakhir..” Balas suami sambil ketawa.

Tidak lama ramadhan akan datang lagi. Saya teringatkan haji. Menurut kata suami, haji masih hidup. Ada kawannya beritahu. Dia tinggal seorang diri, menguruskan perniagaannnya sambil menyaring sepi sendiri.

“Awak ingat tak honey, haji suruh saya carikan saya isteri orang melayu. Katanya mahu yang sebaik awak. Lemah lembut depan suami dan melayan suami dengan baik…”

Suami mengingatkan kisah lalu. Saya menganggukkan kepala. Saya tahu hal tersebut.

“Dia mahukan perempuan usia berapa hubby. 50-60 tahun?”

Ha..ha.ha..kali ini suami sudah ketawa besar. Entah apa yang digelikan hati entahlah.

“Dia mahukan isteri 30-40 tahun, dia kata manalah tahu dia akan dapat anak lagi dan akan menjaga dia bila tua nanti..”

“Diakan dah tua hubby. Bila pula nantinya?” kami ketawa bersama-sama.

Namun dalam ketawa saya benar-benar simpati dengan Haji. Dia kesunyian dan saya tahu, dia mahukan seorang anak bagi mengantikan anaknya yang tidak pernah menjenguknya lagi. Dan dalam hati saya berdoa, moga-moga haji diberi kesihatan baik dan dilimpahi rahmat ALLAH..amin.




8 comments:

Duke Luce Dell'amore said...

smoga haji akan mendpt kebahagian Dunia & Akhirat..

penuh pengajaran entry ni..

ain said...

agaknya kan kak...pompuan turki tak le sebaik pompuan melayu kan..??

semoga haji menemui kbhgian jua seblm menutup mata!!

yatie chomeyl said...

memang org perempuan turki kasar2 & garang2 ke kak?

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

dalam lucu membacanya, terselit sayu...huhu

~:|:sara:|:~ said...

moga hj diberikan kesihatan yg baik...
cian kt hj ni... :(
apa2pn, beliau punya semangat & impian utk trskan idup...

*x ptt ank dia bt cmtu kt dia...

Zilla said...

Salam,

Simpati dengar nasib Haji tu... Sian kan, dah tua hidup sunyi.
huhuhuhu....

MyHasla said...

salam kak yati,

kelakar pun ada... simpati dan sayu ngan kisah haji tu pun ada!

apa2 pun memang suka baca setiap n3 akak!

~eiyra~ said...

sedihnye baca cerita ni..