Semalam saya makan dengan suami di restoran kebab terkenal.
Sudahlah pekerja tak ramai, ada dua orang rasanya.
Seorang itu entah buat apa, tetapi yang seorang ini jadi cashier dialah juga yang masak itu ini.
"Akak nak yang macam gambar tu boleh?"
Saya tunjuk gambar dekat dinding.
Ada tulis perkataan leg lovers. Gambar peha ayam dengan chips dan salad.
"Akak jangan tengok dekat gambar kat dinding kak. Tengok dekat menu.."
"Asal pula tak boleh tengok dekat gambar.."
"Mana ada kak..tak ada pun. Itu hiasan sahaja.."
Glup..saya pandang budak yang rasa macam tak bersalah.
"Mana boleh macam tu, ini dah menipu pelanggan."
Balas saya, geram juga saya. Dari tadi tengok gambar dah terliur, bila nak beli tak ada (macam budak-budak aje..ha ha ha)
"Ramai orang buat hiasan cam tulah kak.."
Saya terfikir, KFC, Mac D kalau letak gambar mesti makanan itu ada dalam menu bukan?
"Cakap dengan bos awak, esok-esok akak datang lagi. Akak nak tengok semua gambar tak berkenanan sudah diturunkan. Kalau tidak, memang sahlah mahu menipu pelanggan.."
Pekerja tersebut senyap tetapi mukanya masam mencuka. Sampai pesanan saya sampai pun wajahnya tidak cerah. Masih rosyom.
Sebagai pelanggan saya rasa saya berhak bersuara bila ditipu begitu. Tetapi di Malaysia ini memang begitulah. Pergi restoran mamak contohnya, tengok gambar mee cukup menyelerakan. Bila sampai, hitam pekat sahaja mee tu..penuh dengan kicap sahaja..
2 comments:
salam kak..setuju kata akak tu. cuma gambar asam laksa dekat klia tu tak menipu..sedap di gambar sedap dimakan.(apa kes ungkit pasal asam laksa ni...hahaha) tak baik menipu pelanggan terutama soal makanan ini.
assalamualaikum kak yati.. saya pon penah alami situasi ni.. ada satu kedai mamak kat penag.. nk order nasi goreng kampung mcm yang ada kat dalam menu.. skali pelayan tu blh ckp.. menu tu xde.. bila kitorang tanya kenapa takde.. dengan bangga dia jawab.. "tu eksyen saje"..hehehe
Post a Comment