Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, December 30, 2009

SERUNDING KERANG!

Ramai yang minta saya resipi serunding kerang ini. Ya ALLAH lupanya saya nak meletakakan dalam entry. Sampaikan adik saya Heryati Baharom sudah berpindah dari Singapura ke Johor meminta sekali lagi, barulah saya ingat. . Saya belek-belek dalam kamera. Fuhhh..lega, rupanya ada gambar-gambar cara membuatnya yang sudah saya ambil ketika hari raya tempoh hari, tetapi cuma saya lupa memasukkan dalam entry sahaja. Nasib tak sampai tahun depan lagi..he.he

Bahan-bahannya,

Bahan-bahannya, Bawang putih, bawang merah, halia ,serai, asam keping (halia, asam keping dan serai lupa le nak ambik gambarnya).

Cili kering dalam 10-15 tangkai. Mesin seperti biasala. Kalau tak ada mesin tu tumbuklah, kalau tak ada batu penumbuk beli aje cili boh.

Kerang 5 kilo, direbus dan dikopek kulitnya. Kalau hari raya biasanya saya buat 10-15 kilo kerang. Yelah..keluarga besarkan.



1/2 kelapa untuk santan pekat dan 1 biji kelapa yang dibuat kelapa goreng. Buat serunding kerang ni memang senang, lecehnya cuma mahu mengopek kerang dan mengoreng kelapa.

Cara-cara membuatnya

Tumis segala barang hirisan, cili dan juga serai sehingga nak minyak dan bau.

Kemudian letakkan santan dan campaklah asam keping. Tumis sektika


Kemudian letakkan kerang, garam, perasa. Kalau nak kering, masak lama sedikit. Kalau nak basah, masak sikit-sikit angkatlah. Sedap di makan dengan ketupat dan juga roti..yummmy....
p/s Atie utang akak dengan Atie dah langsai ye..ha.ha


17 comments:

ain said...

sedapnya sbb sy suka mkn kerang!!!

Balqis Rashdeen said...

Nyum nyum....wah yang ni best.. Rasa meleleh ayaq liuq (slurpppppppp.. terpaksa sedut semula :P) teringat acik saya buek sampai sume orang yang makan puji..

Rusiah_Hazri said...

sama tak dengan rendang kerang? Macam rancangan KESUMA dulu-dulu..banyak resepi.. bagus..

Leeza said...

Salam akak....lemahnya badan sebab tak dapat makan serunding kerang....uwaaaaa.... tengok kerang dah mengecurkan air liur...aduhhh kalau buat spaghetti kerang mesti sedap ni.

GreenJade said...

vahhhh selain pndai mengarang..juge pndai memasak kakak ku sorang nih..caya lah :)


waluwehhh my feveret tuhhh...ni dtg nk tapau sket boley?hik hik hik..upsss lupe..kna bpantang hehehe :D

since1990 said...

suke keranggg!! alergic macam mana pown bedal jugak...!!hehe
p/s: hebat la ingatan kak yati. boleh ingat nama sy wlupun x slalu comment sgt. woowww..kagum sgt!! btw, thnx sudi singgah my blog",)

Nadiah Sidek said...

ada juga ye serunding kerang. tak prnh dgr/jumpa lak. lgpun, nadiah tak mkn kerang. hihi..

Nik Fauziah Nik Hussin said...

salam..
kak, ni resipi yang akak ajar nik hari tu ek??

idasm said...

betul kata akak, tu masaknyer senang aje, yg leceh nak kopek kerang tulah kan.. tq kak!!!

Duke Luce Dell'amore said...

akak,itu serunding kerang atau rendang kerang ek?
jim xpernah cuba,tp cam menarik..

cara masak & bahan2 die sama cam nk wat rendang je kn?

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

sudah...bukak2 blog berderet entry resipi dia...ekekeke...menyelerakan sungguh!!! =D

Dayah said...

Salam Kak Yatie..
Betul.. betul Nuar..
Kak Yati dah kelas masakannya.. kekeke

Mudahnya memasak yer kak..
Hermm laa ni Dayah jgn kata nak sentuh senduk kuali.. hampeh..
Asal masuk dapur cukup untuk cuci pinggan.. ambil air.. cuci tangan.. itu saja yang rajin.. hehehe..

NORHAYATI BERAHIM said...

ain..kenapa buat ain..makan dgn nasi impit sedap sungguh tau!

Balqis, lah ingat balqis yang buat..acik yang buat ye..ha.ha

Rusiah..tak sama dengan rendang kerang, rendang kerang letak kerisik ini letak kelapa goreng..

NORHAYATI BERAHIM said...

za..nanti kau datang KL akak ngan bibik bergotong royong buat tau utk kau! Nak pos ke sarawak busuk le pulak kerang tu..

Tinie kalau ikut doktor, kerang bagus untuk oran berpantang yang sudah banyak kehilangan darah tau..he.he

mimi nanti suruh emak buat tau! Heasy..kalau da dua tiga kali masuk blog akak, akak ingat..insya-ALLAH. Masih waras..ha.ha

NORHAYATI BERAHIM said...

Nadiah tak makan tengok aje tau..he.he

Nik..sama ajelah tu, kau buat2 lupa le pulak..ha.ha

ida, bab nak kopek nilah tersangatlah lecehnya dik weh..

NORHAYATI BERAHIM said...

jim itu serunding kerang, kalau rendang dia letak kerisik, ini letak kelapa gorengla dik..

ha.ha.nuar nanti suruh emak buat atau sijim chef tu buat..kah2

Ha..ha.anak dara, anak dara..kena belajar juga masak, perlahan2la..

Princess Aeyzu said...

Kak Yati, mmg dah lama mencarik resepi nih.. Last weekend telah mencoba.. dan menjadik.. Arini bawak g opis utk kengkawan komen.. Wah.. marvelous.. :)