Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, February 18, 2009

SETIAP JUMAAT


“Saya nak panggil awak siapa ya?”
Tanya Jasmine sambil matanya tertancap ke tangan lelaki tersebut. Lelaki itu menoleh pada Jasmine dan kemudian menyeringai lebar.
Mungkin pelik kerana sudah beberapa kali mereka bertemu, baru Jasmine mahu bertanyakan namanya.
“Apa-apa saja saya tak kisah...”
Lelaki itu menjawab. Seperti tidak mengacuhkan Jasmine. Jasmine terasa tetapi apabila melihat lelaki itu tetap dengan senyum lebarnya, mahu dengan tidak, Jasmine terpaksa menerima yang lelaki itu sebenarnya bergurau.
“Saya panggil Ultraman boleh?”
Lelaki itu ketawa. Ketawanya tidak terlalu besar. Tetapi lembut dan lepas.
“Boleh... boleh. Tak kisah. Awak?”
“Apa-apa saja...”
Kalau lelaki itu boleh berkata begitu padanya, kenapa dia tidak boleh? Si Ultraman yang sedang sibuk melukis itu menoleh kepada Jasmine buat seketika.
“Masako...”
“Masako?” Berkerut dahi Jasmine.
Bukankah itu nama isteri Putera Naruhito. Wanita yang dikatakan begitu tertekan sejak akhir-akhir ini kerana tidak suka tinggal di istana. Bahkan buku mengenai Masako yang kononnya menjadi tawanan di dalam istana, begitu meluas ditulis dan dijual pada orang ramai walaupun ada yang diharamkan untuk dijual di Jepun.
“Masako? Nanti cemburu pula Naruhito.”
Gurau Jasmine dan Si Ultraman ketawa. Ketawanya masih seperti tadi. Tidak besar tetapi lapang dan bebas.
“Nak cemburu apa? Awak tahu Masako lambang kebangkitan wanita Jepun yang selalunya berjalan di belakang lelaki. Awak sendiri tahu yang wanita di Jepun terutamanya di kampung-kampung selalu dilayan sebagai manusia kelas kedua?”
Kata-kata Ultraman itu menyebabkan Jasmine tersentak. Dia merenung para pelancong yang tidak begitu ramai dibawanya hari ini, sedang berkeliaran sambil mengambil gambar pokok sakura yang sekarang sedang menerbitkan buahnya.
“Ya... saya pernah baca apa yang Minoru Hamao tulis terhadap Masako. I felt she was a bit impudent...”
“Kurang ajar... itu yang dimaksudkan Minoru?”
Pertanyaan Ultraman itu disambut dengan anggukan oleh Jasmine.
Mungkin ramai orang di Jepun itu kenal siapa itu, Minoru Hamao. Orang yang menguruskan East Palace selama lebih 20 tahun, yang pernah menulis beberapa buah buku mengenai kehidupan diraja Jepun.
“Ya... ya. Itu pandangan Hamao. Mungkin dia merasakan Masako sedikit kurang ajar kerana tidak berpuas hati Masako berjalan di depan lelaki. Satu perkara yang jarang dilakukan oleh perempuan lain di Jepun ni. Awak tahu apa yang Hamao komen mengenai Masako…?”
“Tidak. Saya jarang membaca buku-buku di Jepun ni. Bahasa Jepun saya tak sebaik awak mungkin...”
“Alah... saya baca pun dalam bahasa Inggeris, awak…”
Ultraman ketawa. Jasmine tersenyum.
Above all she talked so much. She ever talked about things which she was not asked about. She did as she’s an Americans do-she walked in front of man because Westerners said ‘ladies first...’ Itu gambaran Hamao terhadap Masako tau!”
Sambung Jasmine. Apa yang dikatakan oleh Hamao, itulah yang diberitahu kepada Ultraman. Lelaki di sebelahnya.
Kah... kah... kah... Kali ini ketawa Ultraman cukup besar. Apa yang menggelikan hatinya, Jasmine tidak tahu.
“Agaknya Hamao fikir, perempuan Jepun yang lain akan dipengaruhi oleh Masako dan orang-orang lelaki Jepun yang akan menerima padahnya.”
Ultraman masih tergelak. Jasmine ketawa. Ketawa bukan kerana kata-kata Hamao, tetapi ketawa kerana melihat Ultraman ketawa.
“Dia menderita...”
“Siapa?” pantas Jasmine bertanya, tidak mengerti apa yang dimaksudkan oleh Ultraman itu.
“Masakolah. Dia menjadi tawanan dalam istana. Awak bayangkanlah, dia seorang diplomat, kemudian terpaksa duduk terperap di dalam Istana. Otaknya tak berkembang, dia tak boleh bercakap banyak seperti Hamao dakwa...”

6 comments:

ain said...

kak NB...bila nk kluar buku ni.. tak sabar nak tunggu ni..!

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Menarik... tak sabar nak baca..

asfa86@blogspot.com said...

kak yati..tunggu sebulan lama g...bawa lah satu untuk liza...kha..kha..seronoknya aku.

Hajar Yusoff said...

kak yati

i luv u very much. tak sabar nak tunggu buku ni. sukanyaaaaaaaaaaa.

Hajar Yusoff

cik cik keboom said...

saya dah baca novel ini sgt best..
bila baca seolah2 saya berada kat jepun lak.hehee

d said...

ya.. first novel saya beli dari NBkara.saya suka sangat.mencabar.jepun.bunga sakura.ultraman.masako

lepas ni nak beli yg mana pula ya

TERBAIKK kak yati