Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, January 1, 2009

DUIT LOTTERI..


Ishh..apa bendakah ini? Tentu semua pembaca blog kehairanan apa benda yang saya tempelkan di blog saya hari ini apatah lagi menjelang tahun baru. Hari ini ketika menjenguk akhbar yang dibaca oleh suami melalui internet suami mengajak saya membaca bersama (macam pandai sangat..huawahh..ha..ha). Suami memberitahu hari ini syarikat lotteri yang dikendalikan kerajaan Turkey mengumumkan nombor-nombor yang memenangi taruhan yang terbesar untuk tahun baru iaitu sebanyak RM50juta atau pun 25.5TL juta. Gambar di atas adalah tiket lotteri tersebut.
Semua akhbar di Turki membuat liputan secara besar-besaran.. 4 nombor akan berkongsi hadiah RM 50 juta tersebut yang bermakna setiap seorang akan memenangi dalam RM12.5 juta. Untuk kita memang wang tersebut terlalu besar nilainya.
"Tidak lama lagi akan ada 4 jutawan dan akan berkecailah 4 buah rumah tangga dan mungkin akan berlaku kematian dan pembunuhan" suami saya membuat komen sambil membaca berita mengenai keputusan loteri yang terbesar itu..
"Kenapa awak cakap macam tu?"
Saya bertanyakan suami saya. Suami saya ketawa sambil matanya tidak lepas dari komputer. Dia asyik membaca sesuatu daripada suratkhabar Hurriyet.
"Tiap tiap tahun selepas keputusan lotteri ini keluar, ada sahaja berita yang dipaparkan di suratkhabar. Pemenang lotteri yang menjadi jutawan baru bergaduh suami isterilah, bergaduh dengan saudara maralah. Ada yang bunuh membunuh kerana mencuri tiket loteri yang menanglah. Menjadi gila pun ada dan yang paling menyedihkan beberapa tahun kemudian jutawan yang kaya raya ini akan menjadi papa kedana dan membeli semula lotteri ini. Tengok..Ozgur Bulat pun tulis macam tu.."
Ozgur Bulat adalah wartawan dari suratkhabar Hurriyet. Saya memang tidak pandai berbahasa Turki, rujukan saya adalah kamus dan yang paling pantas adalah daripada suami.
"Apa yang wartawan ni tulis lagi?"Saya tanya suami.
"Kata wartawan ini, orang kaya menjadi gembira kerana mereka bekerja. Dari titik peluh mereka mereka menjadi kaya . Tetapi orang kaya segera yang memenangi lotteri ini tidak pernah gembira kerana mereka bukan sahaja tidak tahu bagaimana mahu mengendalikan wang ringgitnya tetapi mereka tidak bekerja kerana mereka fikir wang yang mereka menangi itu tidak akan habis.."
Wah..bagus juga wartawan ni fikir benak saya.
"Wang itu wang haram.." celah saya.
"Betul..cakap kamu memang betul. dalam dunia ini mana ada perkara yang percuma, mana ada duit yang jatuh berdebuk atas kepala kita dengan begitu mudah. Tuhan pun suruh kita berusaha..dan judi itu adalah haram. Jadi duit dari judi ini tidak pernah melekat dan membawa berkat. Duit ini akan memporak perandakan rumah tangga serta menjadikan manusia itu hilang kawalan."
Balas suami sambil terus-terus menterjemahkan apa yang ditulis oleh wartawan tersebut kepada saya. Saya menjadi gembira kerana walaupun hari ini banyak berita disiarkan mengenai lotteri tersebut di suratkhabar Turki. Tetapi masih ada seorang wartawan Islam yang menyiarkan keburukkkan membeli lotteri dan bermain judi ini. Apatah lagi cerita tersebut dijadikan muka depan. Moga-moga wartawan tersebut diberi kekuatan oleh ALLAH untuk lebih berani menulis mengenai kebenaran...

2 comments:

Madam Casper said...

kak yati
terima kasih kerana menyinggah, selamat tahun baru hijrah dan masihi pada akak sekeluarga....

Anonymous said...

Kak yati selamat tahun baru 2009 buat akak sekeluarga.