Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, January 22, 2009

MULUT MASIN

Ramai yang kenal dengan saya mengatakan mulut saya masin. Saya tidak boleh menyumpah atau marah-marah. Kalau menyumpah perkara itu akan terjadi. Pada mulanya saya tidak perasan namun kemudian saya mula sedar, bahawa menyumpah itu tidak baik sama sekali. Bahkan dalam Islam ianya memang diharamkan. Ada beberapa peristiwa yang menyebabkan saya serik untuk marah-marah dan menyumpah-yumpah lagi.

Peristiwa pertama.
Ketika itu saya sedang bekerja di kilang di Melaka dan di masa sama saya juga belajar komputer. Bila sebelah pagi saya bekerja, petang saya belajar. Bila bekerja sebelah petang, pagi saya belajar. Ketika itu pengangkutan saya hanya bas. Hari itu seperti biasa saya sedang menunggu bas jam sepuluh pagi untuk ke kelas komputer saya (belajar lotus aje). Ketika itu ada seorang lelaki sedang menunggang motorsikal RXZ (entah ye ke tidak..tapi motorsikal yang sebegitu bentuknya). Dia berpaling kepada saya dan bersiul2. Melihat perangainya yang jelik itu saya menyumpah.
“Gatal! Miang! Sekejap lagi masuklah kau bawah lori! Padan muka kau!”
Kerana kegeraman saya tidak dapat berfikir yang kata-kata saya itu mengundang musibah. Tidak lama kemudian, saya terlihat orang berlari-lari ke sebuah lori TNB yang diparkir tidak jauh daripada tempat saya menunggu bas. Rupa-rupanya lelaki yang bersiul dengan saya itu sudah berada di bawa lori. Kakinya patah dan sayalah yang berlari ke kedai tidak jauh dari situ menelefon ambulan!

Peristiwa ke dua.
Ketika itu saya sudah bekerja di Keramat dan tinggal di Ampang Kuala Lumpur. Saya juga sedang menunggu bas untuk bekerja di salah sebuah pejabat di sana. Pagi itu saya melihat seorang lelaki India yang menjual roti membawa muatan yang berlebihan. Lalu saya beritahu kawan saya.
“Kau tengok India tu, penuh motor dia dengan roti. Kalau jatuh padan muka dia!”
Dan sehabis sahaja saya bercakap, saya melihat India itu tiba-tiba terbabas dan jatuh. Nasib baik ketika itu kenderaan tidak banyak. Kasihan sungguh saya melihat dia mengutip rotinya yang bertaburan di tanah. Tetapi ketika itu saya tidak dapat menolong kerana bus yang saya tunggu sudah datang.

Peistiwa ketiga
Ketika itu saya sedang memandu kereta pulang ke Melaka dengan seorang rakan. Hujan memang agak lebat dan kereta saya dipotong oleh sebuah BMW yang bernombor flat daripada Singapura. Walau pun laju saya dapat lihat dengan jelas nombor flat kenderaan tersebut. Lantas pantas sahaja mulut saya mengeluarkan kata-kata.
“Huh..kereta ni, hujan-hujan macam ini bawa kereta macam pelesit. Kau tengok sekejap lagi..dia terlanggar divider dan tersadailah tengah jalan..”
Dan selang beberapa minit saya memandu ( agak perlahan) saya terlihat sebuah kereta BMW berflatkan Singapura tersadai di pembahagi jalan di tengah-tengah lebuhraya Melaka Seremban. Kawan saya bersorak kegembiraan dan saya hanya menggelengkan kepala dan terasa serik lagi mahu menyumpah-yumpah sampailah sekarang.

6 comments:

ain said...

Alahai...bahaya gak ni.hihi

dhan said...

kak yati....
nanti tlg doakan saya lebih berjaya k ;)

Marzalina said...

salam kak NB..bila kak NB cerita pasal mulut masin ni..intan terus saja teringat dekat arwah tok jan intan..mulut dia pun mmg masin..kalau dia menyumpah..perkara tu mesti berlaku..dulu arwah pernah bercerita kat saya ada sorang budak nakal dok panjat2 tangga kat flat rumah dia..jadi arwah tok intan pun tegur dia suruh turun..tapi dia degil..jadi tok intan marah dan kata nanti hang jatuh patah kaki..(bila tok intan masuk ke dalam umah..dia dengar riuh rendah..rupa-rupnaya budak tu jatuh tangga patah kaki)..lagi satu kejadian..arwah pernah kata kpd seseorang dlm keadaan marah..nanti hang jatuh dari bas mati kot..petang tu mmg orang tu jatuh dari bas dan meninggal..masyaallah..sejak tu arwah tok intan takut nak kata kat orang..takut mulut dia masin. intan sendiripun takut nak cakap bohong ngan arwah tok intan(masa kecik2 dulu)..dia boleh tau orang cakap benar atau bohong. tapi apa yang intan tau..arwah tok intan ni kuat beribadat..mungkin tu kelebihan dia. Tetiba saja jadi rindu pada arwah.

NORHAYATI BERAHIM said...

Ain..memang bahaya, mulut ni..mcm doakan..jadi berkatalah yang manis2..

dhan..insya-ALLAH akak doakan dhan berjaya, menjadi ahli perniagaan terkemuka..AMINNN..

Intan..memanglah intan, kadangkala para wali orang kuat beribadat segala ramalan dia selalunya tepat..tapi akak? kebetulan aje kot..bukan tahap wali..tapi akak ni menyumpah membuta tuli..semuanya ingatan dari ALLAH..

SaYanG kidA said...

salam yati.. yati, doakan anim jadi isteri sollehah dan ibu mithali ye ye...sayang yati


anim

dhan said...

thanks kak yati....
:) muahhs