Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, January 7, 2009

BUKIT INDAH YANG TELAH KU TINGGALKAN

Jalan 3/7 Jalan di mana saya dan kakak saya pernah tinggal. Rumah kakak saya itu sudah disewa kepada orangluar.

1.1.09 ini genaplah 10 tahun saya tinggal di Kajang dan bermakna genaplah 10 tahun saya tinggalkan Taman Bukit Indah, Ampang. Dan pada 2hb Jan 2009 saya mengajak suami ke Bukit Indah menyusuri jalan yang pernah saya lalui dan tinggal selama lebih kurang 5 tahun.
Melihat Bukit Indah, hati saya terasa sebak. Terbayang wajah-wajah sahabat saya yang sudah lama tidak saya ketemui. Di mana mereka sekarang ini?
Saya teringatkan Pak Dollah, pemandu bas 183 yang bekerja sebagai tukang sapu di DBKL pada waktu paginya dan menjadi pemandu pada waktu tengah hari. Saya masih ingat bagaimana dia menangis apabila menceritakan kematian isterinya apabila saya bertanya ke mana dia menghilang selama seminggu.
Di situ juga saya berjumpa pemandu teksi yang cukup baik hati. Seorang lelaki berbangsa cina yang cukup rajin bercerita dengan saya. Bertahun-tahun saya melanggan teksi beliau apabila bas 183 terlambat atau penuh. Paling yang saya suka tentang pemandu teksi ini, kalau orang lain menahan teksinya dia ternampakkan saya. Pasti saya diambil tidak orang lain.
“Adik..adik ada kenal perempuan melayu tak. Kenalkan sama uncle. Tapi tak mahu yang muda-muda. Tua macam uncle pun tak apalah. Paling muda 40anlah..”
Satu hari pemandu yang saya panggil Uncle Beng itu bertanya pada saya. Uncel Beng berusia di awal 50an.
Di bawah pokok ini saya selalu menunggu bas dan menahan teksi Uncle Beng.

“Uncle tak ada isterikah?”
Saya tahu Uncle Beng duduk di condo berdekatan denga Bukit Indah. Bukan main tu! Pemandu teksi tapi tinggal di condo. Tetapi menurut Uncle Beng dia dahulu bekerja mengikut kapal dan menetap di Australia agak lama. Dia balik semula ke Malaysia kerana di sinilah tanah tumpah darahnya. Tidak ada apa yang mahu dibuatnya, dia membawa teksi sambil bermain saham.
“Ada. Tapi masa uncle duduk Australiala. Tapi sekejap sahaja. Lepas tu cerai…”
“Uncle cinakan..”
“Yalah..cinalah. You tengok uncle orang putihkah..”
Saya sudah ketawa mengekeh..begitu juga Uncle Beng.
“Habis kenapa uncle mahu perempuan melayu..”
“Oh..adik uncle. Masa uncle tinggalkan Malaysia. Dia banyak jahat. Kaki botol. Suka main judi. Main perempuan. Bila uncle balik Malaysia. Dia jadi orang baik. Cakap lemah lembut. Kuat sembahyang. Awak tahu kenapa?”
Saya memang sering duduk di belakang dan uncle Beng melihat saya melalui cermin pandang belakangnya.
“Dia sudah insaflah uncle..”
“Itu satu, tapi sebab bini dialah. Dia kahwin dengan melayu. Bini dia banyak baik. Banyak kuat agama. Banyak bersih. Saya cukup suka. Anak-anak dia cukup hormat saya. Isteri dia cukup sayang saya. Tiap kali saya datang, dia mesti masakkan saya makan. Kalau saya tidak datang, dia akan tanya adik saya. Kenapa abang awak tak datang. Dia ada makan tak? Dia sihat tidak..ayooh..banyak baik itu isteri. Isteri saya dulu lainlah. Kalau ada duit, dia sayang. Kalau tidak melayang. Tapi adik ipar saya banyak baik.”
Uncle Beng sudah mengangkat ibu jarinya. Tanda bagus. Saya tersenyum sambil menganggukkan kepala saya.
“Adik nanti carikan saya perempuan melayu ya..”
“Okay uncle..uncle mahu ke masuk Islam?”
“Mahu-mahu..”
Selepas itu ada beberapa kali saya berjumpa dengan Uncle Beng. Saya selalu memberitahu dia yang saya sedang berusaha mencari isteri buatnya. Saya masih ingat bagaimana Uncle Beng tersenyum dan bercerita lagi tentang kebaikkan adik iparnya.
Dan tidak berapa lama kemudian saya membeli kereta kancil, kereta pertama saya. Sejak hari itu saya sudah tidak lagi berjumpa Uncle Beng.
Setahun kemudian Taman Bukit Indah saya tinggalkan. Dan sedar tidak sedar 10 tahun berlalu. Dan ketika saya menyelusuri jalan Bukit Indah semula 2 Jan 2009, saya tertanya-tanya. Di mana uncle Beng sekarang.
Apakah lelaki tersebut mendapat isteri sebaik isteri adiknya?

0 comments: