Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Sunday, February 28, 2010

THAI OH THAI

Syukur saya sudah selamat memasuki Thailand walau bukan pertama kali saya memasukinya. Cuma kelainan di sini, ini baru pertama kali saya masuk memandu sendiri bersama suami dan melalui Hatyai. Bagi seseorang kalau di tanya pengalaman berurusan dengan pegawai imigresen jarang menyeronokkan, terutamanya dengan pegawai imigresen Thai yang suami kata sistemnya seperti Tarzan.
Perjalanan yang mengambil masa 7 jam dari Kajang ke Bukit Kayu hitam, dengan berhenti dua kali amat menyeronokkan saya, lebih-lebih lagi melalui perjalanan ke utara yang penuh dengan pokok di kiri kanan dan melihat sawah padi. Walau panas begitu membahang tapi saya masih ingat lagi betapa indahnya melihat bunga-bunga yang jatuh di jalan raya seperti musim gugur. Apabila kami melihat papan tanda Sik, suami ketawa sendiri. Lantas dia bercerita.
"Ada seorang kawan saya tinggal di Sik, berkahwin dengan orang sana. Apabila kawan-kawan Turki bertanya di mana dia tinggal. Jarang sekali dia memberitahu yang dia tinggal di Sik. Kerapa kali katanya tinggal di Gurun atau yang berdekatan.."
"Kenapa pula?" Tanya saya. Suami gelak lagi.
"Awak tahu apa makna Sik dalam bahasa Turki?"
"Ini mesti bahasa yang memalukan, kalau tidak kemaluan lelaki mesti perempuan.."
Saya mengadai, yelah kalau sudah malu mahu menyebut apa lagi?
"Pandai awak ya honey, iye..Sik dalam bahasa Turki bermakna kemaluan lelaki.."
Kami gelak sama-sama. Namun ketika tiba di Changlun saya mengingatkan suami supaya mengambil insuran dan memenuhi borang kemasukan ke Thailand. Tetapi kata suami, tak apa tiba di sempadan nanti kita buat. Kemudian apabila melihat petrol stesen sekali lagi saya sudah mengingatkan suami. Beli petrol kerana di Thailand petrol mahal sekali ganda. Suami beritahu, tak apa di sempadan nanti ada. Saya hanya diam kerana seingat saya di Hatyai tidak ada patrol stesen yang benar-benar berdekatan dengan pos imigresen.
Hasilnya..bila kami beli insuran kereta untuk memasuk Thailand berdekatan dengan pos imigresen, tidak ada borang imigresen di situ. Kami harus ambil dipos, bahkan stesen minyak pun tidak ada. Jadi kami pusing semula mengambil minyak di tempat saya mengingatkan suami sebentar tadi.. Saya sedikit panik kerana saya sejak awal lagi sudah mengatur di mana harus membeli insuran, di mana harus mengisi borang kemasukan ke Thailand, ambil minyak dan sebagainya. Tetapi suami kerana terlalu banyak pendapat dari kawan-kawannya mengambil kesimpulan semua boleh dibuat di pos imigresen.
Aduh..orang punyalah ramai ketika tiba di pos imigresen, saya upah orang menulis borang kemasukan kerana saya tidak larat menulis sampai 4 borang. Bibik, suami, Qaisara dan saya sendiri. Kerana biasanya kalau travel ke mana-mana sayalah tukang mengisi borang kemasukan..bencinya. saya. Kena RM2 seorang. Saya bagi RM10, anak muda yang menulis borang tersebut berusaha memulang RM2 tetapi saya suruh dia simpan sahaja. Berkali-kali dia mengucap terima kasih.
Kemudian terpaksa berurusan dengan pegawai imigresen Thailand yang langsung tidak peramah bahkan dengan muka yang angkuh nenghalau kami selepas passport dichop sedangkan saya harus menanti Qaisara dan juga bibik kerana ke dua-dua mereka di bawah tanggungjawab saya. Bahkan apabila saya membayar RM10 untuk wang proses passport untuk 4 orang (RM1) seorang. Beliau tidak memulangkan baki, apabila diminta saya dihalaunya. (Orang bertambah pandai, makin kurang ajar..)
Sekali lagi saya terpaksa beratur panjang pula untuk mendapat surat kebenaran untuk membawa masuk kereta. Kerana kereta nama saya, sayalah yang kena. Aduh..saya sudah mula stress apatah lagi ada seorang lelaki cina berusaha memotong barisan saya. Namun syukur apabil suami datang, dia mula beransur kebelakang. (Kalau ikutkan hati nak suruh suami debek dia..tapi sabar..sabar).
Kami tiba di Hatyai jam 5 petang. Mendapat hotel Novotel. Hotel 4 star dengan basement yang menakutkan dan service yang menaikkan darah. Pekerja di kaunter sudahlah bercakap bahasa Inggeris yang kami tidak faham langsung. Kami minta suite, di baginya Studio.. Tapi penghabisan kami mengambil hotel Deluxe apabila suite yang kami minta tidak disediakan internet. Berkali-kali kami turun naik. Kami book dua hari tapi apabila pekerjanya berkasar dengan bibik yang duduk mencecahkan kami ke dalam kolam hanya memakai seluar sukan. Saya sudah hilang sabar. Bahkan mereka menyuruh bibik memakai seluar pendek sedangkan dia tahu bibik memakai tudung.
Saya beritahu mereka, saya akan keluar juga hari ini dan saya akan beritahu satu Malaysia betapa teruknya perkhidmatan mereka.
Mereka langsung tidak meredakan keadaan bahkan mengatakan. Okay-okay. Tidak tahulah mereka faham atau tidak bahasa saya.
Akhirnya kami ke Songkla. Syukur di sini lebih aman, bahkan hotel BP Samila Beach pengurusannya begitu bagus sekali dan harganya pula jauh berbeza murahnya apatah lagi internetnya percuma walaupun di lobi hotel sahaja. Namun memadai.
Oh..ya lupa nak beritahu, lagi apabila sudah masuk dan berehat dengan tersengeh-sengeh suami memberitahu..duit yang saya beri untuk ditukar tidak ditukarnya kerana kata kawannya murah lagi kalau ditukar di Thailand.
Subahanallah. Saya rasa nak cekik sahaja dia, sebab di Hatyai saya tahu sukar mencari pengurup wang dan biasanya orang menukar di travel agensi..
Suamiku suamiku, nasib baik..saya sayang awak tau! Kalau tidak saya sudah jadi hulk! Ha..ha.ha
P/S entry ini ditulis dengan lintang pukang. Saya sudah mengantuk..di lobi hotel ini banyaknya nyamuk

16 comments:

dhan said...

salam k.yati...
hahahaha.. nak tergelak baca yg dibawah sekali tuh..
tapikan kak kengkadang suami2 ni memang camtuh.. tp bak kata akak.. nasib baik sayang..telan jelah.. hik3

Mohd 'Azim Kamaruzzaman said...

wakakaka..

adoi!en.seyit tu menambah kn bara je tau..kikiki..

klu my mom r kn,sure dan2 tu jgk die ajak blk kl trus..sbb my mom jenis cepat marah..kikiki..
biasanya jim yg bebel kt mom blk..suruh die kawal emosi..hihihi..

Leeza said...

Selamat bercuti.....nanti kalau jumpa hero thai yang handsome, kirim salam.

Unknown said...

heheh, en seyit kara... sib baik selamat.

kalau saya lah kak yati, abisla suami saya dok dengar saya membebel tak henti2 hihih

Nanak said...

sabar kak nb :)

IntanSham said...

salam kak yati.. wahhh bercuti ke thailand yer, mesti best memborong kat sana kannnn... lawak statement akhir akak, encik suami mmg slalu bikin naik darah.. nasib baik sayang kannn... hehehheee

Umie said...

salam kak...n3 ni ada klakar la jugak..hehehhe...tp teruk la jugak perkhidmatan kat hotel tu...

NIk Fauziah Nik Hussin said...

sorang tukang organize ..sorang lagi tukang 'karut' hahaha!

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

WOW!!! Gangster tu sampai nak debik2...isk isk isk...kan betul nuar ckp, kak NB ni garang woo...hakhakhak...tepek gambar byk2 kak... =D

Hamizah said...

sabar2 ye,kak yatie..

Deeeee said...

Salam Kak Yati,

Hahaha.. akak nak jadi HULK boleh ke kak? kekekeke..
Mcm2 dugaan ek kak..
Bunyi mcm best je seberang sempadan..
Mama & Abah, Dayah baru je bulan lepas seberang.. dia org pun kata best.. ini yg tiba2 nak buat cadangan raya beramai2 bersama sepupu2 seberang .. ^_^

idasm said...

alahai.. kesiannya kat akak. tp pegawai imi thai mmg mcm tu, sombong semacam. kalau kita cakap apa2. buat tak endah aje diorang ni, mcm cakap ngan patung.

sabar ye kak. apa2 pun, harap akak enjoy kat songkhla yea..

shopping mcmn kak? best tak?

yatie chomeyl said...

isk3x,,macam2 insiden jadi..spoil sikit mood bercuti ye akak. takpe..cool2x...takmo ngamuk2 nanti nyamuk lg suka geget akak ehehe

Mami Booluck said...

akak NB..
selamat bercuti lagi..seronoknya jadi akak NB..
Dulu saya pernah stay kat Novotel Suite tu,alhamdulillah time tu semua ok2 aja..mengembirakn saya.Tapi,bila baca cite akak NB ni,berasa gerun la plak.Tapi,bila akak NB dapat makan kat sekitar pekan Hatyai tu,mesti lupa semua sakit hati kn??

So..Enjoy ur Holiday =)

Tmiey said...

hmmmm...sik tu kampung kelahiran saya....dan changlun tu...tempat tinggal saya sekarang....service hotel kt hatyai mmg tk best la....

Tmiey said...
This comment has been removed by the author.