Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Saturday, June 14, 2008

BETUL KE KATA ORANG?

“Orang-orang Jepun cukup menekankan kualiti” Itu kata Gogi pada kami semuanya.
“Kamu tahu, apple fuji yang berada di pasaraya Malaysia itu adalah fuji dari Jepun yang tidak begitu baik kualitinya. Kerana bagi orang Jepun, mereka hanya makan buah yang berkualiti dan yang tidak baik mereka jual ke negara luar, Mereka telah mencipta beberapa jenis buah-buahan yang sungguh sedap rasanya. Bahkan rata-rata buah-buah di sini memang cukup berkualiti…”
Begitu beria-ia Gogi bercerita. Saya memang sukakan buah-buahan dan sebentar nanti saya akan cuba membeli beberapa jenis buah-buah yang terdapat di Jepun dan cuba memakannya. Saya tahu perangai orang Jepun yang mementingkan kualiti selalu diuar-uarkan di dalam akhbar. Bahkan di Malaysia sendiri Pak Menteri seringkali mengesyorkan supaya kita mengikut perangai orang Jepun yang amat mementingkan kualiti.
“Kamu tahu mereka juga terlalu obsess dengan makanan mereka sendiri. Pada tahun 1995 mereka kekurangan beras. Krisis beras telah berlaku, kerajaan Jepun telah mengeksport beras dari Thailand. Namun penduduk Jepun telah menolak beras tersebut. Mereka lebih sanggup makan keledak dan juga ubi kentang yang mereka tanam sendiri. Mereka lebih mementingkan kualiti yang mereka makan.”
Saya mengerutkan dahi. Semalam saya baru membaca sebuah buku yang saya beli di Narita dan baru belajar memahami perkataan Jepun ‘wabi-sabi’. Wabi -Sabi adalah ‘art’ Jepun yang mengkehendaki seseorang itu menerima kehidupan yang natural dan ringkas, segala kekurangan bahkan menerima kematian dengan hati yang terbuka. Contoh Wabi Sabi adalah pasar malam, bukannya gedung besar, kayu hutan dan bukannya pergo, kertas beras bukannya gelas. Bahkan keretakkan sesebuah rumah harus diterima sebagai sesuatu yang lumrah di dalam kehidupan.

Dan bagi membuktikan yang kata-kata Gogi ada benarnya, petang itu saya memborong beberapa jenis buah-buahan di Pasara Takashimaya Time Square yang menjual pelbagai barangan berjenama dunia. Dan sehari kemudian saya beli beberapa jenis buah di sebuah pasar buah-buahan dan sayuran untuk dibuat perbandingan mengenai kualitinya. Satu yang bagusnya di Jepun ini, gedung ternama atau pasar biasa akan menjual buah-buahan dan makanan dengan harga yang agak sama.

Buah ceri memang buah kegemaran saya. Setiap kali saya pergi ke negara empat musim saya akan mencari buah ceri. Bagi saya buah Ceri terbaik yang pernah saya makan adalah dari Turki. Ketika saya mengandung dan menghadapi alahan yang teruk dan hanya mampu memakan buah-buahan. Suami mengirim dengan saudara mara yang datang ke sini, ceri dari Turki. Buahnya begitu besar dan segar. Bahkan harganya jauh lebih murah dari di Jepun. RM10 sekilo tetapi di Jepun RM70-100 (sama lebih kurang dengan harga di Malaysia).


Buah anggur. Saya beli dengan harga RM20 sekilo. Tetapi saya rasa masih terdapat banyak anggur yang lebih sedap dan enak di Malaysia kerana Malaysia mengimport pelbagai jenis anggur daripada red globe sehinggalah kepada Thompson seedless.


Saya juga membeli beberapa jenis buah apple yang dikatakan terbaik di Jepun. Entahlah..bagi saya yang pengemar buah ini tidak merasakan kelainannya, bahkan buah yang saya beli dengan harga RM7.50 sebiji ini agak bergabus dan lembut. Tidak rangup seperti yang saya harapkan.

Makanan Jepun yang terpaksa kami hadap untuk beberapa hari, sehingga memaksa saya balik ke hotel dan memasak mee segera.

0 comments: