Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, June 26, 2008

BERBANGGALAH DENGAN ANAK KITA

Hari itu ketika saya sedang membelek-belek baju kanak-kanak di Jusco Melaka tiba-tiba, saya disapa oleh seseorang.
“Tie!”
Mata saya terbeliak. Itu sahabat sekolah saya lebih 20 tahun yang lalu! Aduhai lamanya. Terima kasih kerana dia masih mengenali saya lagi!
“Puan Sri buat apa kat sini?”
Saya bergurau sambil merenung wajah dan tubuhnya. Kalau dia tidak menegur saya terlebih dahulu memang saya tertanya-tanya juga apakah dia kawan saya satu ketika dahulu. Saiz tubuhnya sudah dua kali ganda. Mungkin sedang berbahagia sekarang?
“Hiss..kau ni….”
Gurau sahabat saya yang biar saya panggil Aya sahaja. Aya dahulu satu kelas dengan saya. Anak seorang Datuk yang agak popular di Melaka. Dia seorang yang cukup pendiam, bahkan dia bukanlah pelajar yang pandai. Dibandingkan saya yang tidak pandai, dia lebih lagi tidak pandai. Bahkan dia mengulangi ketika berada di dalam tingkat 5.
“Kau dah jadi penulis terkenal. Aku selalu baca buku kau tau! Datanglah ke rumah aku..”
Aya menyambung kata. Saya tersenyum.
“Penulis terkenal apa ke benda!”
Sahut saya. Aya ketawa mengekeh. Dia tampaknya tidak seperti dahulu. Dahulu dia amat pendiam dan hanya bercakap bila perlu sahaja. Tapi sekarang dia benar-benar tampak ceria.
“Kau buat apa sekarang Aya?”
“Aku jaga emak aku. Ayah aku dah meninggal dah pun. Tapi sebelum meninggal dia lumpuh. Akulah yang jaga dia pun. Kau dah kahwinkan? Anak seorang…”
Tampaknya Aya memang tahu mengenai saya. Saya tidak bertanya macam mana dia tahu, mungkin ada orang lain memberitahu mengenai saya kepadannya.
“Kau?”
“Aku dah ada anak empat dah. Suami aku cuma orang biasa-biasa aja. Kau tahulah aku. Dahlah tak cantik, bengap. Dapat suami biasa-biasalah…”
“Abis..suami aku luar biasa ke, ada tanduk ke Aya?” berderai ketawa Aya memenuhi ruang di Jusco itu.
“Kau ni. Suka usik kawan-kawan macam dulu juga..tapi syukurlah.Walau aku bengap, walau suami aku biasa-biasa aja. Kamilah yang menjaga ayah masa dia di serang stroke. Kau tahulah adik beradik aku yang lain-lain semuanya pandai-pandai…”
Saya tahu dilemma Aya. Dia sering merasa rendah diri kerana dia seorang yang agak perlahan dalam menerima pelajaran ketika di sekolah dahulu. Bahkan dia sering dimarahi oleh emak dan ayahnya.
“Kau tahulah..Datuk kalau dapat anak bengap macam aku. Masalahlah..malu..”
Berderai ketawa Aya dihujung kata-katanya. Saya turut ketawa. Wajah ceria Aya mengambarkan dia benar-benar gembira dengan hidupnya sekarang ini.
“Memang Aya ya, sebagai emak kita mahu anak kita berjaya. Belajar hingga ke menara gading. Menjawat jawatan tinggi. Tetapi kita lupa satu. Setiap anak mempunyai tahap kebolehan yang berlainan, bahkan kita juga lupa. Anak yang tidak pandai itu ada cara lain yang akan mengembira dan membahagikan kita…”
Saya sendiri bukan anak kebanggaan keluarga saya. Tidak begitu pandai, SPM pun hanya cukup makan. Namun saya masih boleh membuat ayah saya bangga dengan rajin berusaha sehingga berjaya juga belajar di kolej dan universiti, dan paling penting tidak melawan cakap dan menziarahi dia selalu di kampong.
“Itu yang emak aku cakap tu. Dia bersyukur sebenarnya aku tak pandai. Pandai akan membawa aku jauh pada emak aku macam abang dan kakak-kakak aku. Ada yang duduk Di London, ada yang berada Jeddah, ada yang berada di Swiss. Anak yang tidak pandai inilah yang masih berada dengan dia. Duduk dan menjaga dia. Paling kurang Tie..rasa bersalah aku kerana tidak pandai sekarang ini tertebus juga…”
Saya menganggukkan kepala, tanda setuju dengan kata-kata Aya.
“Tie..aku memang nak jumpa kau sangat-sangat. Kau ingat tak setiap kali aku cakap dengan kau, aku memalukan keluarga aku kerana tak lulus periksa. Kau selalu cakap satu masa nanti aku akan membuat ayah dan ibu aku bangga dengan aku. Cuma waktunya sahaja akan menentukan. Kau memang betullah Tie.."
Tidak lama kemudian perbulanan kami berakhir. sebelum pulang..kami kemudian berpelukan. Ketika Aya melangkah pergi, saya renung belakang Aya dengan perasaan bangga. Bangga kerana Aya sudah membuat emak dan ayah gembira dengan dia.

0 comments: