Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, May 1, 2008

BALKISH

Alhamdulilah, Balkish sekarang membesar menjadi anak yang comel dan cerdik. Walau dia tidak dilahirkan oleh saya atau kakak saya. Dia tetap anak kami.


Petang itu Kak Sam (nama samaran) menelefon saya. Memberitahu yang dia mendapat seorang anak angkat. Kata dia sudah lama dia menginginkan seorang lagi anak. Saya terpaku mendengar kata-katanya. Dalam keadaan saya mengandung dengan alahan yang teruk saya benar-benar tidak senang dengan ceritanya.
“Akak tak boleh ambil anak itu? Jangan tambahkan beban akak…”
Saya berkata dengan nada yang agak tinggi. Saya bukan menolak takdir tuhan, jauh sekali rezeki yang diberikan. Namun saya menolak keadaan Kak Sam yang saya rasa tidak layak menjaga seorang anak angkat. Hampir setahun dia duduk di rumah yang saya sewakan.Bahkan saya sering menghantar makanan kepadanya. Sebagai janda, bekerja sebagai kerani dan terpaksa menampung hidup dengan anaknya, rezeki kak Sam memang tidak mencukupi. Apatah lagi dia terpaksa menanggung hutang yang bukannya sedikit. Bahkan hutangnya dengan saya pun sudah ribuan ringgit.
“Tak apa..akak boleh.”
Dia menjawab seperti marah kerana saya mempertikaikan kedudukkannya. Inilah Kak Sam, walau hidup susah tetapi kadangkala dia susah mengawal nafsu diri. Dia pernah membeli baju kurung yang berharga RM120 dan mengatakan ianya murah. Sedangkan pada hujung bulan dia selalu mengeluh tidak ada duit. Ahh..sekarang penyakit wanita itu datang lagi!
“Tidak..akak kena berikan budak itu pada orang yang boleh menjaganya. Saya tahu ramai di luar sana sedang menunggu untuk mendapatkan anak ini. Kalau akak kasihan budak itu, letakkan dia ditempat yang selamat dan lebih baik.”
“Kau ingat akak tak mampu?” Tanya kak Sam keras.
“Memang akak tak mampu, hutang saya pun akak tak mampu bayar. Bagaimana mahu menjaga anak ini nanti, makan pakai dan kebajikan dia.”
Biar saya berterus terang dan menguris perasaan Kak Sam asalkan dia sedar tindakan dia tidak betul. Saya tahu, salah satu penyakit Kak Sam memang suka menunjuk dirinya mampu, pakai itu ini tetapi di hadapan saya selalu menangis tidak cukup wang. Walau kadangkala saya rimas, tetapi saya bantu juga.
Malam itu ketika saya sedang berbaring melayan perasaan sambil mengusap perut yang berdenyut-denyut. Kak Sam menelefon saya. Mengajak saya datang ke rumahnya.
“Kau ambillah anak ini..”
Sebaik sahaja saya menjengukkan muka ke rumahnya, dia memberitahu saya. Mungkin ketika ini fikiran warasnya datang menjenguk, selepas menimbangkan kata-kata saya. Di tengah rumahnya ada seorang kanak-kanak kecil yang sedang terbaring. Kulitnya hitam manis. Saya pandang dengan perasaan simpati terhadap anak itu. Dia lahir ke dunia ketika perpisahan emak dan ayahnya sedang menjenguk. Dan sekarang ini dia jatuh ke tangan orang yang belum tentu dapat membesarkan dia dengan baik.
“Saya tengah mengandung. Nanti saya tanya kakak saya, kalau dia mahukan anak ini..”
Kebetulan saya ada seorang kakak yang sudah bertahun-tahun berkahwin tetapi tidak mempunyai anak. Malam itu apabila saya bertanya dengan kakak saya, dia seperti enggan tetapi abang ipar saya begitu teruja sekali.
“Kalau kakak kamu tak mahu. Kita ambil sahaja. Kesian saya melihat budak tu. Kita ambil pembantu rumah. Tak cukup satu, kita ambil dua..”
Suami memberitahu saya apabila dia melihat saya terkebil-kebil memikirkan masalah yang datang. Saya kasihankan dengan anak itu, namun dalam keadaan saya mengandung dan tidak sihat ini. Bagaimana saya mahu menjaganya?
“Harap-harap ALLAH buka hati kakak saya untuk mengambil anak itu.” Saya memberitahu suami dan terus berdoa supaya anak itu jatuh ke tangan orang yang boleh membesarkan dia dengan baik.
Nyata doa saya didengari oleh ALLAH. Esok paginya kakak menelefon memberitahu yang dia bersetuju untuk mengambil anak itu sebagai anak angkat.
Rupanya anak yang dibawa balik oleh Kak Sam itu harus melalui beberapa prosedur termasuk temuduga dan beberapa bayaran pelepasan yang besar juga jumlahnya. Saya hanya tahu apabila abang ipar saya datang untuk mengambil anak tersebut. Namun semua itu, dapat diselesaikan dengan baik dan kami mendaftarkan anak itu mengikut undang-undang dan saya sendiri menamakan nama anak itu dengan nama, Balkish.
Pada mula mengambil Balkish, kakak saya memang sukar mahu menyesuaikan dirinya. Maklumlah mendapat anak mengejut begitu dan tidak bersedia. Dia sering kali menelefon saya yang mengatakan Balkish sering menangis dan kepalanya pening kerana tidak cukup tidur. Namun apabila masa berlalu, Balkish membesar menjadi anak yang comel dan cerdik. Bahkan kecerdikannya melebihi anak yang seusia dengannya.
“Anak ibu memang bijak..” kata-kata itu sekarang kerap diucapkan oleh kakak saya sambil mencium-cium Balkish.
“Yalah..sekarang kaulah mengaku ini anak ibu, dulu yang selalu telefon komplen, Balkish suka menangis, siapa?” aku mengusik kakak. Kakak hanya ketawa.
Seperti tahu yang saya menguruskan pengambilan dia, Balkish yang hanya tua 5 bulan daripada Qaisara sering berebut peha saya dengan Qaisara setiap kali dia berjumpa dengan saya. Bahkan dia juga begitu manja dengan saya dan memanggil saya ‘umi’. Bagi saya pula, setiap kali membelikan Qaisara baju saya tidak lupa membelikan untuk Balkish kerana saya tahu, dia juga anak saya. Setiap hari saya pasti bercakap dengannya di telefon walaupun kadangkala butir-butir katanya tidak jelas. Maklum anak baru 2 tahun 7 bulan, Saya berharap satu masa nanti apabila Balkish besar dia akan menjadi anak yang soleh dan dapat menerima saya dan kakak saya sebagai ibunya sendiri. Walau kedua-dua kami tidak melahirkannya!

0 comments: