Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Tuesday, July 22, 2008

APA SUDAH JADI?

Nurul, masa kecilnya sering dilanda demam panas dan diramalkan akan menjadi lembam dan perlahan perkembangannya.

Baru-baru ini saya menghadiri konvo adik bongsu saya, Nurul Intissar. Rasa sedih dan terharu kerana adik yang bongsu ini berjaya menjejakkan kaki ke universiti juga. Semasa kecil dia dilahirkan bersama penyakit demam panas. Sekali-sekala bila diserang demam, badannya akan mengigil dan giginya akan terkancing. Saya masih ingat bagaimana kami kelam kabut meletakkan sudu atau garpu di giginya sebelum kami membawa dia ke doktor. Doktor meramalkan dia akan menjadi lembam dan perkembangannya akan menjadi perlahan. Syukur Alhamdulilah. Segala ramalan doktor tidak benar belaka. Sebaik sahaja habis belajar. Adik mendapat tawaran melanjutkan pelajaran keluar negara. Tetapi terpaksa di tolak kerana larangan emak tiri dan ayah saya. Al maklumlah anak bongsu! Dan adik sekarang sedang melanjutkan pelajar di universiti tempatan.
Siapa pulak ni? Aik..hari graduation Qaisara ke? Tumpang se kakilah Mak Usu!

Yang menarik perhatian saya dalam sidang konvokesyen itu. Para graduan wanita yang ramai memenuhi dewan. Pelajar lelaki boleh dikira bilangannya. Bahkan yang menerima Anugerah buku dan anugerah khas juga adalah 80% perempuan dan 20% lelaki. Dan paling malang menurut adik saya, di universiti barunya tempat dia belajar sekarang ini. Ada 41 pelajar di dalam kelas beliau tetapi hanya 4 pelajar lelaki sahaja dan selebihnya pelajar perempuan.
Apa sudah jadi dengan anak-anak lelaki sekarang? Di manakah mereka? Apakah mereka hanya sekadar menghuni penjara atau pusat serenti? Atau menghabiskan masa dijalanan menjadi mat rempit? Sedangkan bancian pada tahun 2000 memperlihatkan nisbah lelaki muda melebihi wanita di Malaysia.

Di mana, anak-anak lelaki kita?
Nisbah Jantina
Banci 2000 menunjukkan bahawa di Malaysia pada keseluruhannya, bilangan lelaki melebihi perempuan iaitu corak yang sama seperti yang didapati pada tahun 1991. Pada Banci 2000, terdapat 104 lelaki bagi setiap 100 perempuan iaitu satu peningkatan yang kecil nisbah jantina daripada sebanyak 103 pada tahun 1991. Pada Banci 2000, nisbah lelaki berbanding perempuan secara relatifnya adalah tinggi bagi Wilayah Persekutuan Labuan (110), Pahang (110), Johor (107), Sabah (107), Negeri Sembilan (105), Selangor (105) dan Terengganu (104). Sebaliknya, bilangan perempuan melebihi lelaki di negeri Perlis, Pulau Pinang dan Kedah. Fenomena perempuan melebihi lelaki ini jelas dapat dilihat terutamanya dalam kumpulan umur bermula dari 60-64 tahun dan perbezaan ini semakin ketara apabila umur semakin meningkat. Ini adalah seperti dijangkakan memandangkan jangkahayat di kalangan perempuan adalah lebih tinggi daripada lelaki.
Jabatan perangkaan negara November 2001

1 comments:

MARIA said...

Tahniah...buat adik bongsu NB. Saya bangga sebab ramai dah anak2 Melayu kita yang pandai2.