Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Friday, July 11, 2008

DONDANG SAYANG

Sudah lama sungguh saya tidak mendengar dondang sayang. Dahulu ketika kecil, saya sering menghadap radio keluarga kami yang berwarna oren, pada setiap petang mendengar orang berdondang sayang yang disiarkan RTM Melaka. Sambil mendengar saya akan menghafal bait2 pantun yang dilantunkan orang berdondang sayang. Biasanya pantun tersebut dilantunkan secara sepontan.
Mungkin generasi baru tidak tahu apa itu dondang sayang?
Dondang Sayang atau disebut juga Dendang Sayang oleh orang Melaka membawa dua pengertian, bila disebut berdendang bermakna bernyanyi untuk bersuka-suka atau menghibur hati. Apabila disebut sayang akan membawa erti kasih iaitu melakukan dengan geraklaku yang lembut dan penuh mesra.
Dari dua pengertian di atas maka bolehlah didefinasikan Dondang Sayang atau Dendang Sayang itu Lagu Kasih atau Nyanyian Kasih. Ini bermakna nyanyian Dondang Sayang merupakan satu media atau satu cara untuk menyampaikan isi hati si penyanyi dengan lembut dan penuh mesra.Perasaan ini disampaikan dengan menggunakan pantun atau puisi klasik masyarakat Melayu Melaka. Penggunaan bahasanya terhad, tidak seperti bahasa pertuturan biasa yang boleh membangkitkan satu perasaan yang boleh membawa kepada permusuhan atau pergaduhan. Dalam ertikata lain pantun merupakan satu bentuk pengucapan yang boleh melindungi kata-kata yang keterlaluan atau yang tidak sedap didengar oleh mana-mana pihak.
Namun disebalik pantun yang lemah lembut ada juga pantun yang lucu dan boleh membuat orang marah.
Masih jelas diingatan saya,peristiwa lucu di mana seorang lelaki dikejar orang seorang perempuan kerana tidak puas hati dengan pantun yang didendangkan oleh si lelaki itu. (kalau saya pun saya marah). Ketika itu kelihatan mereka berbalas pantun, tampar menampar dengan mesranya. Namun bila tiba pantun terakhir. Siperempuan sudah mengejar si lelaki dengan kayu! Ha..ha.ha..
Rupa-rupanya inilah pantun yang menyebabkan si perempuan itu marah!

Angkut-angkut naik ke langit
Burung tempua membuat sarang
Muka cantik ketiak hangit…..
Pandailah pula mengata orang..

Ada juga pantun dondang sayang yang sampai sekarang masih saya ingat dan saya suka sekali.

Cendawan tekukur di masak lemak
Bunga selasih di atas batang.
Badan lumpuh ku lalui semak
Kerana kasih hampa pun datang

Berdondang sayang biasanya diiring dengan petikan biola dan beberapa alat yang lain seperti gendang dan tawak (gong kecil). Salah seorang yang bermain biola dalam kumpulan muzik dondang sayang ini adalah arwah datuk saya. Datuk saya adalah seorang pemain biola yang cukup berbakat . Sering menghiburkan orang ramai di dalam jamuan dan majlis perkahwinan. Bahkan gesekan biola beliau amat mengasyikkan sehingga sesiapa yang mendengar akan lupa segala perkara. Itulah salah satu sebab yang membuat ayah saya marah, sehingga apabila sudah semakin berusia. Datuk mengantung biolanya untuk selama-lamanya.

0 comments: