Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Tuesday, December 25, 2012

TINDAKAN YANG BETUL

Kata pembantu rumah saya, ada beberapa keluarga dia bekerja, sayalah emak yang paling sabar. Tetapi saya tahu saya tidaklah sesabar mana. Kadangkala hilang juga sabar saya dengan Qaisara yang kadangkala bila anginnya datang suka merengek-rengek.
Semalam ketika saya sedang membuat cover buku, Qaisara datang dan bertanya sama ada saya nampak salah satu mata guntingnya yang sudah hilang. Saya beritahu dia saya tidak tahu dan tidak nampak.
"Omii carikanlah.."
Suruh Qaisara dan saya beritahu dia, suruh bibik cari dan kalau tidak jumpa nanti saya carikan. Selang beberapa minit Qaisara datang lagi dan saya melayan dia dengan baik dan menyuruh dia jangan menangis.
"Omi..dah hilang satu macam mana ni omi.."
"Cuba cari dekat sofa, semalam Teta dengan sweet main, cuba telefon sweet ada tak dia terbawa balik."
Sweet adalah nama baru Balkish yang diberi oleh Qaisara. Hampir seminggu Balkish dengan saya sepanjang cuti sekolah ini.
Salah satu mata gunting Qaisara ini hilang itu yang dia mengaruk.


"Tak adalah omi, teta dah cari tak ada."
Saya hanya diam, Qaisara merengek-rengek. Saya ulang lagi memujuk dia, dia turun lagi dan naik semula. Merengek benda yang sama. Rasanya sudah hampir 7 kali Qaisara turun naik dan merengek. Saya menengkingnya kuat.
"Qaisara ni kenapa? Tak nampak umi ada kerja ni. Nanti bila-bila umi senang umi carilah.."
Saya tengok bahu Qaisara terjungkit tanda terperanjat. Mungkin seumur hidup dia hanya sekali dua sahaja dia kena tengking jadi dia seperti tidak dapat menerima. Pantas sahaja dia berlari masuk ke dalam biliknya yang bertentangan dengan bilik saya. Dihempaskannya pintu dan saya tahu Qaisara sedang marah.
Ada rasa kesal di dalam hati saya, kenapa saya tengking anak saya. Namun kemudian saya tahu sebagai ibu kadangkala ada masanya saya harus berkeras dengan anak sendiri. Bukan benci tetapi mahu mengajar.
Tidak lama kemudian Qaisara keluar dan melalui bilik saya. Saya memanggil dia dan dengan tersenyum-senyum dia merapati saya.
"Umi minta maaf sebab tengking Teta, tapi teta nampakkan umi tengah kerja. Sabarlah, nanti kita cari mata gunting Teta yang hilang itu.."|
Ini kelemahan saya lepas tengking anak minta maaf dan cium anak.
"Tak apa umi, teta pun minta maaf. Umi tahu..dalam bilik tadi Teta urut dada dan baca LailahaillALLAH  dan ayat kursi, sebeb itu Teta keluar bilik boleh senyum.."
Mahu ketawa pun ada, bangga pun ada tetapi apa pun saya tahu Qaisara telah melakukan perkara yang betul dan saya sebagai emak harus mencontohi tingkahnya. Kadangkala kita harus juga mengambil teladan dari seorang anak.
(Alhamdulilah Qaisara sudah pandai membaca ayat kursi. Setiap kali mahu tidur saya akan baca sekali dan Qaisara akan membacanya  2 kali)


3 comments:

ieda said...

kita tak boleh lari dari rasa bersalah lepas tengking anak kan?..saya pun macam tu..tapi lepas tengking tu mesti peluk2 anak semula...nabila la yg suka bg saya hangin..hehe.

Amna Faqiha said...

akak nak tanya beli kat mana gunting mcm tu..yg saya jumpa kt aeon yg satu2 kn beli..mcm tulah kan dgn anak2..lps kn marah dia tahu dtg hulur tgn minta maaf dan peluk huuu

Norhayati Berahim said...

ieda betul tu sentiasa rasa bersalah bila lepas marah anak..

Amna akak beli di parkson kalau tak silaplah, banyak brand tu..