Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Thursday, March 5, 2015

MAAF SELAMA INI TIDAK PEDULI..

MAAF SELAMA INI TIDAK PEDULI
Harga RM30sem/SSWK
Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Email nbkara_ofis@yahoo.com

Zaida memberhentikan keretanya di Jalan Chow Kit. Tidak jauh dari perhentian teksi. Dia kemudian mengajak Madena keluar.
“Aku sedang menunggu seseorang…”
“Siapa?”
“Lelaki yang menelefon tadi tu.”
Beberapa orang gelandangan sedang menghamparkan kotak untuk tidur memandang ke arah mereka. Ada yang sedang lalok, tersenyum-senyum memandang Madena.
Madena mengangkat tangan kepada lelaki itu. Lelaki itu tersengih-sengih membalas.
“Kau ni kak, menakutkan aku saja tau. Kau percaya ke dengan lelaki yang menelefon kau tu?”
“Aku percaya.”
“Kenapa kau boleh percaya?”
“Hati aku mengatakan aku percaya.”
“Kalau dia buat sesuatu tak senonoh dengan kau, macam mana?”
“Maksud kau, bagaimana?”
“Kau tahukan kak, orang sekarang ramai yang tak jujur!”
Madena merengus. Dia melihat seorang lelaki berbadan tegap menghampiri mereka. Dada Madena sudah bergoncang. Debarnya kian terasa.
“Cik Zaida ke?”
“Ya, Cik Zaida.”
“Saya Johnny.”
Lelaki itu membongkokkan badannya.
Mereka berbalas senyuman.
“Ini adik saya, Madena.”
“Oh ya… mari ikut saya.”
Madena rasa tidak sedap hati. Namun Zaida sudah menarik tangannya supaya mengikut lelaki itu.
“Kau tak takut ke, kak?”
Madena seakan berbisik, namun diatur juga langkahnya. Lelaki berbadan tegap itu diperhati dari belakang.
Poliskah dia? Atau lelaki ini seorang penjahat? Bagaimana Zaida boleh berhubung dengan lelaki ini?
“ALLAH ada perhatikan kita. Nak takut apa?”
Aduh, zaman sekarang terutama bila sudah terlampau ramai pendatang asing, semua perkara harus diambil kira. Orang berniat baik pun harus diragui kerana kita sukar membaca hati orang.
“Maaf, saya menyusahkan cik berdua.”
Suara lelaki itu perlahan sahaja.
“Tak mengapa.”
Zaida menjawab lembut.
“Tapi saya selalu melihat mereka di sini. Pakaian kotor, percakapan tidak seperti usia mereka.”
Lelaki itu bersuara perlahan. Sedap suaranya! Madena berkata dalam hati. Tidak tahu kenapa perwatakan lelaki yang tegas itu cepat dapat menangkap tingkah laku lelaki tersebut.
Mereka melalui kaki lima di Jalan Chow Kit itu. Ada beberapa buah kedai masih lagi dibuka. Salah satunya kedai runcit yang dikuasai bangsa Arab sedang menurunkan pelbagai makanan di dalam kotak dari lorinya.
“Saya risau dengan keadaan masyarakat sekarang ini yang tak pernah ambil peduli.”
Lelaki itu sudah memperlahankan langkahnya. Menoleh pada Madena. Wajah lelaki itu seperti ada keresahan yang sukar diungkapkan.
“Maksud Johnny, bagaimana?”
“Masyarakat kita sudah tidak ambil peduli lagi. Pembangunan insan sudah lebur bersama pembangunan fizikal. Kita sudah tidak ambil tahu dan tidak pernah peduli walau ada jiran kita yang mati kelaparan.”
Kata-kata itu bagaikan sengatan di telinga Madena. Membangkitkan rasa bersalah dan menghilangkan rasa prasangkanya terhadap lelaki ini dengan begitu mendadak.
“Hati saya rusuh sungguh melihat kehidupan mereka. Di mana-mana ada saja gelandangan. Di mana-mana ada saja anak yang terbiar. Bagaimana pula dengan hidup kita ni nanti? Terlalu mementingkan diri. Kenapa semua orang tidak peduli? Esok kalau Tuhan persoalkan, bagaimana kita mahu mengelak diri daripada menjawabnya?”
Lelaki itu terus bersuara. Mereka sudah berjalan masuk ke satu lorong yang Madena tidak perasan apa namanya. Lama sungguh dia tidak ke situ! Dan lelaki itu terus melangkah.
“Itu dia, Zaida.”
Lelaki itu berhenti buat seketika dan kemudian melangkah perlahan di bawah pokok. Ada dua tubuh yang sedang berbaring dialas dengan kertas.
Mendadak perasaan hiba yang sukar diluahkan berkumpul di dada Madena.
“Saya tak tahu sama ada mereka tu adik-beradik atau bukan. Tapi kesian mereka tu. Beberapa hari yang lepas, saya mendengar mereka berkata; emak pergi hisap dadah, dia tinggalkan kita. Kenapa emak tak bagi kita dadah? Dia makan sorang…”
Mata Madena terbeliak. Dia rasa tercekik mendengar kata Johnny itu.
“Johnny tahu bapak dia orang di mana?”
“Saya tak pasti. Zaida, lakukanlah sesuatu. Zaida kenal ramai orang, kan? Berilah kepada sesiapa yang boleh menjaga mereka. Saya mahu menjaga, tapi saya tak mampu.”




1 comments:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas mendowload dn upload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)