Banner

Banner

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO

SELAMAT MEMBACA NOVEL NBKARA..SILA KLIK LOGO
layarilah blog kami...
Kepada peminat novel yang ingin membaca novel karya penulis NBkara yang sudah diterbitkan dan bakal diterbitkan, sila layari blog www.nbkara.com


SUDAH BERADA DIPASARAN

Para pembaca boleh memesan buku tersebut melalui laman store kami di www.nbkara.net
Pembayaran boleh melalui ke account no.

Maybank Norhayati Berahim 164267408855
Maybank NBKARA 512026007663
Alliance bank account NBkara 120340010015114

Segala maklumat pembelian/transaksi perlu di e-mail kepada nbkara@yahoo.com atau nbkara_ofis@yahoo.com dan jangan lupakan sertakan alamat pembeli

atau dengan menggunakan wangpos/cek/kiriman wang yang dialamat kepada

D26-GB Jalan Prima Saujana 2/B
Taman Prima Saujana
43000 Kajang
Selangor

Semua penghantaraan di Semanjung adalah percuma.

Harga Sabah Sarawak harus mengikut harga Sabah/Sarawak. Penghantaraan adalah percuma.

layari www.nbkara.net untuk pesanan..


Related Posts with Thumbnails

Wednesday, March 26, 2008

ANAK KECIL DAN JAM


Anak berusia 10 tahun itu sesekali mengerling jam tangan dipergelangan tangan rakan sekelasnya. Cantik! Dia tahu jam tersebut berharga RM15. Itu yang diberitahu oleh rakannya. Di mana dia mahu mencari duit sebanyak itu. Membantu ayah menoreh di hujung minggu sebulan dia hanya dapat RM1.50. Duit belanja sekolah satu hari hanya 10sen bersekolah pagi dan 10 sen bersekolah petang.
“Ahh..mana mahu dicari duit jam tersebut mahal sungguh..”
Dia berkata sendiri. Setiap hari jam tersebut menganggu fikiran anak berusia 10 tahun itu. Dia sentiasa berangan-rangan untuk memakainya. Mungkin bagi orang lain apalah ada pada seutas jam tangan yang berharga RM15!
Namun pada suatu hari. Ketika dia balik dari sekolah. Ada tiga utas jam tangan terletak di atas meja makan di ruang tamu rumahnya yang tidak begitu besar. Hatinya mengeletek kegembiraan.
“Oh..ayah seperti tahu aku mahukan jam tangan”
Anak kecil itu bersorak kegembiraan! Kegembiraan yang sukar dilakarkan dengan pena atau ditafsirkan dengan kata-kata.
Dia menunggu dan menunggu si ayah membahagi-bahagikan jam tersebut. Ketika waktu makan tengah hari tiba, mula-mula si ayah memberi pada kakak yang sulong. Sudah pasti si kakak begitu gembira sekali, kemudian di beri pada kakak yang ke dua. Reaksinya sudah pasti sama dan hanya tinggal seutas sahaja jam di atas meja. Anak berusia 10 tahun itu berdoa dalam hati.
“Moga-moga jam tersebut diberi pada aku. Bukannya pada abang..”
Dia berdoa sambil memejam matanya. Namun apabila nama si abang dipanggil si ayah dan jam tersebut di pakaikan di tangan si abang. Air mata si kecil berusia 10 tahun itu menitis perlahan. Dia mengerling di atas meja perlahan! Sah! tidak ada satu pun jam yang tinggal di meja.
“Kamu tidak perlukan jam. Kamu baru berusia 10 tahun. Jam tidak penting pada kamu..”
Tanpa ditanya, suara si ayah yang garau menyapa telinganya. Dia tersentak. Bukankah dari darjah satu dia sudah dapat membaca jam. Bahkan dia dengan abangnya bukan jauh sangat bezanya. Abangnya berusia 11 tahun, kakak nombor 2 berusia 13 tahun dan kakak yang sulong 14 tahun.
“Jadi tahun depan saya boleh mendapatkan jam ya ayah..”
Dia bertanya untuk menyedapkan hati sendiri. Namun tidak ada jawapan. Anak kecil itu terus mengharap dan mengharap. Sehingga usianya menginjak dewasa. Tidak pernah seutas jam pun dibelikan oleh siayah kepadanya.
Dan ketika di hari jadi si ayah yang ke 65 tahun, dia membelikan si ayah jam yang berharga RM1,500. Harga jam yang mampu dibelinya tanda dia tidak pernah berdendam dengan si ayah yang sering membeza-beza kasih sayang.
Dan sehingga kini walau berpuluh jam mampu dibelinya. Namun ingatan dia terhadap jam berharga RM15 masih utuh dalam ingatan. Dan jam itu sering mengingatkan dia, bahawa manusia perlu dilayan dengan sama rata.

0 comments: